Kulcsfontosságú a sikeres vállalkozáshoz az erős, széles körben ismert márka, ami jelentős mértékben támogatja az értékesítést és ezáltal az üzleti terv megvalósítását. A jó marketingstratégián tehát rengeteg múlik, mi pedig adunk néhány tippet, amivel szintet léphetsz a brandépítésben és azt is megmutatjuk, hogyan segíthet ebben a jól kiválasztott háttérzene.
Az emberek nem egy konkrét terméket vagy szolgáltatást keresnek, hanem megoldást a felmerülő problémáikra, igényeikre. Fogalmazd meg, hogy mi az az igény, amire a te vállalkozásod megoldást kínál, miért érezted úgy, hogy ezzel kell foglalkoznod és miben egyedi, különleges a terméked, szolgáltatásod. Gondolj arra, hogy az Apple sem egyszerűen arra buzdít, hogy vegyél egy telefont, hanem arra, hogy tedd kényelmesebbé az életed, légy menő, haladj a korral – vagyis egy sztorit, és nem egy terméket ad el a fogyasztóknak.
Ahhoz, hogy egyáltalán elkezdhess dolgozni azon, hogy a sztoridból hogyan lesz márka, meg kell határoznod, hogy kiket akarsz megszólítani, és ki kell derítened, hogy őket hol és hogyan tudod elérni. A célcsoport kulcsfontosságú a marketing kampány során használt eszközök kiválasztásához is. Az információgyűjtés során ismerd meg a piacot is, hiszen például a riválisok árazási stratégiájának felderítése segíthet abban, hogy helyesen határozd meg a saját áraidat. A hatékony marketinghez szükséges piackutatás részleteiről itt olvashatsz bővebben. A célcsoport azonosítása és szegmentálása segít a megfelelő háttérzene kiválasztásában, ami fontos szerepet játszik céged imázsában és a forgalmad növelésében is. Erről bővebben a Hogyan kell jó háttérzenét összeállítani és a 7+1 tipp, hogyan állítsd össze a háttérzenét című bejegyzéseinkben olvashatsz.
A jól megválasztott név önmagában is hatalmasat lendíthet a márkaépítésen. Senki sem hallott a BackRubról, de mindenki használja a Google-t, amire átnevezték a keresőt. De az sem valószínű, hogy ekkora sikert futott volna be a Nike, ha marad az eredeti név, a Blue Ribbon Sports. A jó névnek számos ismérve van, de az biztos, hogy ha rövid, a hangzásával felkelti a figyelmet, ráadásul utal is arra, amivel a cég foglalkozik, akkor jó úton jársz a kiválasztásához.
A márkanév mellett a teljes arculatra is kiemelt figyemet kell fordítani, a színektől, a logón át egészen a ma már kötelező honlapig és közösségi médiás megjelenésig. Ha érdekel, hogy mi minden tartozik az arculati elemek közé és minek kell szerepelnie az arculati kézikönyvben, itt kaphatsz hasznos tippeket. Az üzlethelyiséget, várótermet is fenntartó vállalkozások esetében nagyon fontos szerepe lehet az arculat alakításában a háttérzenének is. Ha speciális ügyfélkört szolgálsz ki, akkor érdemes ehhez igazítani a zenei stílusod is. A háttérzene érzelmi jelentőségéről szóló írásunkban olvashatsz bővebben, míg a kiválasztásával és használatával kapcsolatos tippeket és jogi tudnivalókat a Hogyan kell jó háttérzenét összeállítani és a 7+1 tipp, hogyan állítsd össze a háttérzenét című bejegyzésünkben találsz.
A technológiai forradalom elérte a marketinget is, egy jó marketing kampánynak ma már alapvető elemei a digitális megoldások, amelyekkel hatékonyan lehet elérni bizonyos célcsoportokat. Ráadásul gyors és viszonylag pontos visszajelzést adnak arról, hogyan térül meg a marketingre fordított összeg. A saját honlap és közösségi médiás profil nélkülözhetetlen a márkaépítésben, ahogyan az okostelefonok kínálta lehetőségeket is kötelező kihasználni.
A weboldal, a közösségi médiás profil akkor tudja igazán támogatni a márkaépítést, ha folyamatos a kommunikáció rajtuk keresztül a fogyasztókkal. A hasznos információk mellett célszerű élményt nyújtó tartalmakat is bevetni az elköteleződés erősítésére, akár saját videókat kellemes zenei aláfestéssel. Ne feledd, hogy az ismert zeneszámok szerzői jogi védelem alá esnek, azok felhasználása előtt tájékozódj az Artisjusnál.
Sok cégnél félnek attól, hogy a munkatársakat is bevessék a marketingben, pedig egy sikeres vállalkozás az ott dolgozók érdeme is. Ha ők hisznek a sztoridban és a termék, szolgáltatás minőségében akkor tud igazán eredményes lenni a cég. Ne fogd vissza őket, inkább biztasd arra, hogy legyenek a márkád nagykövetei és ne feledd: a szájreklám a leghitelesebb reklám.
Sok vállalkozás elköveti azt a hibát, hogy a marketingstratégiát úgy alakítja ki, hogy az közvetlenül az értékesítést támogassa. Ne a terméket próbáld eladni, hanem a sztoridat, és ahelyett, hogy mindenkit megpróbálsz elérni az üzeneteiddel, fókuszálj azokra, akiknél célbatalál a víziód – ha jól kiszolgálod őket, belőlük lesznek a leghűségesebb fogyasztóid. Ha a vásárló számára pozitív élményt nyújt valami, akkor az növeli a pénzköltési kedvét. Márpedig ha egy üzletben kellemes, akár még a hangulatához is igazodó zene szól, akkor az egyértelműen pozitív élményt jelent. A zene és a vásárlás közötti összefüggésekről Megkomponált érzelmekről szóló írásunkban olvashatsz részletesebben.
Plusz 1 tipp: Bízd a profikra
Ma már rengeteg eszköz, csatorna, technológia támogatja a marketinget, így komoly kihívást jelent megtalálni, hogy melyik lehet a legcélravezetőbb. Érdemes bevonni a stratégia elkészítésébe és megvalósításába is az erre a területre szakosodott ügynökségeket. Ne feledd: a marketingre költött pénz nem veszteség, hanem egy olyan befektetés, ami sokszorosan megtérülhet. Ha érdekel, hogyan csinálták az igazi profik, akik dollármilliárdos cégbirodalmakat építettek fel, akkor kattints ide.