Az ötlettől a sikerig: a Bamba Marha-sztori

Induló vállalkozásból sikeres vállalkozás? Nincs biztos recept, inspiráló példa viszont bőven akad. Ilyen az első budapesti üzletét 2015-ben megnyitó Bamba Marha Burger Bár, amely a hamburgerezők telített piacán produkált rapidfelfutást és lett pillanatok alatt igen sikeres vállalkozás.

Jelenleg öt üzlettel és számos szakmai elismeréssel, amelyek közül egy tavaly áprilisi rangos nemzetközi megbecsülés a legfrissebb: a Big 7 Travel utazási magazin a világ ötven legjobb burgerezője közé választotta Bambáékat, az előkelő 13. helyen, egyedüli magyar burgerezőként. Szabó Gergely, a Bamba Marha egyik tulajdonosa ad hasznos tippeket és oszt meg know-how műhelytitkokat.

 

Mikor jött el az a pillanat, amikor kimondtátok: „ez egy szuper ötlet, belevágunk!”? Hogyan indultatok?

Volt egy jó ötletünk, de nem találtunk fel semmi extrát vagy újdonságot, egyszerűen csak imádtuk a hamburgereket és minden burgerben a tökéletes ízkombinációt kerestük, aztán rájöttünk, hogy valószínűleg más is így van ezzel. Ez volt a motiváció. Innentől már csak megvizsgáltuk, hogy a piacon ki mit csinál jól, ki mit csinál rosszul és azt, hogy mi mivel tudnánk többet nyújtani. Számolás és üzleti terv persze elengedhetetlen. Ha már egy excelben sem jön ki a matek, akkor az életben sem fog. De ha ez kész, akkor irány a megvalósítás!

 

Milyen kezdeti nehézségekkel néztél szembe a vállalkozás indításakor?

Mondjuk úgy, hogy fogalmam sem volt, hogyan kell egy hamburgert elkészíteni, vagy hogyan néz ki egy „burgeres konyha”. Valljuk be, ez azért viszonylag nagy probléma, amikor hamburgerezőt akar nyitni az ember. Viccet félretéve, gyakorlatilag minden kihívást jelentett, de oda kellett állni, és megugrani az akadályokat. Utánajárni, képbe kerülni, mindenhonnan magunkba szívni a tudást. Legyen szó a tökéletes sütési technikáról, vagy akár a megfelelő háttérzene kiválasztásáról. Hiszen tudás nélkül semmilyen vállalkozást sem lehet rendesen vezetni.

 

Mit gondolsz, hogyan lehetne az induló vállalkozások dolgát megkönnyíteni, lerövidíteni az utat a sikeres vállalkozás felé?

Sokkal gyakorlatiasabb és specifikusabb oktatással az egyetemeken. Szerintem jelenleg bármilyen induló vállalkozás esetében a kezdéshez szükséges tudás felsőoktatásból hozott része maximum 10%. A többi 90%-ot a multinál eltöltött évek tapasztalata és az önmagunk által útközben, „kint a terepen” felvett tudás teszi ki. Számtalan olyan hasznos tudásról nem tanulunk, mint például arról sem, hogy mennyit ad egy vállalkozás értékéhez a megfelelő zenei aláfestés.

 

Mi volt a legbizonytalanabb tényező, amivel számolnotok kellett a vállalkozás induláskor?

Talán saját magunk. Képesek vagyunk-e mindezt véghezvinni, elhozni az embereket az üzletbe és megfelelően kommunikálni velük. Emellett az emberi faktor az, ami az egyik legnehezebb. Jó kollégákat találni egyáltalán nem egyszerű, megtartani őket pedig talán még nehezebb is.

Milyen mérföldkövei voltak a vállalkozásotoknak?

Nálunk a legnagyobb mérföldkövek az egyes üzletek megnyitásai voltak. Jelenleg öt üzletünk működik, de mostanság a 6. és a 7. tervezésén, építésén és nyitásán dolgozunk. Ám az eladott burgerek száma, illetve a „Bamba-közösség” növekedése is ilyen mérföldköveknek számítanak.

 

2015-ben néhány jóbarát úgy döntött, hogy hamburgereikkel meghódítják Budapestet. Köztük volt Jancsa Jani, akit korábban a Burger Blogról, majd a Street Kitchen főzőműsoraiból is ismerhetünk. Ez év augusztusában nyitották első üzletüket az Oktogonon, amely villámgyorsan legendás hely lett a különleges burgerek szerelmesei számára. 2016 nyarán két szezonális üzlettel gyarapodtak, aztán novemberben megnyitották a Bamba Bazilikát, és még ennek az évnek a decemberében az eddigi legnagyobb Bamba-burgerezőt, a Fashion Street részeként a Deák téren. 2018-ban megnyílt a lánc negyedik étterme a Ferenciek terénél, tavaly októberben pedig kitárta kapuit a legújabb Bamba, nem kevésbé központi helyen, mint az Astoria. De még itt sincs megállás: a tulajdonosok a következő évre további burgerezők nyitását tervezik, hiszen egyértelmű, hogy az igény továbbra is megvan, sőt, növekszik a jó burgerek iránt. A számos hazai szakmai elismerés mellé tavaly a Big 7 Travel utazási és gasztroportál előbb Európa 5. legjobb hamburgerezőjének nevezte a Bamba Marhát, majd a világ legjobb ötven helye közé is beválogatta, a szerencsés 13. pozícióban.

 

Mit csinálnál másképp a mai tudásoddal?

Semmit. Tudom, ez most közhelyesen hangzik, de minden döntésünkkel nyertünk, vagy tanultunk valamit. Szükség volt a sikerekre csak úgy, mint a pofonokra. Ha bármit megváltoztatnék, akár egyetlen pontot is, akkor most valahol teljesen máshol lennénk.

 

Mondj egy olyan kulcsfontosságú eseményt vagy személyt, ami vagy aki nélkül most nem tarthatnátok itt!

A csapat zseniális, a legborúsabb időkben sem adtuk fel, hanem küzdöttünk. Bár nehéz elhinni, de elképesztően vékony a határ egy projekt bukása és sikere között. Tényleg, akár egyetlen apró elcsúszás is romba döntheti a terveidet, és nem hogy sikeres nem lesz a vállalkozásod, de belebuksz, mielőtt élvezhetnéd, hogy létrehoztál valamit.

 

Figyeled a piac diktálta követelményeket? Létezik egyáltalán egészséges határ a piac dübörgése és saját elhatározásod között?

Igen, kötelező figyelni a piac rezdüléseit és trendjeit, nem szabad homokba dugni a fejünket. Könnyen lehet, hogy valami óriási ötletnek tűnik, de éppen abban a hónapban,  évszakban, évben, hangulatban, trendben semmit sem ér, csupán arra elegendő, hogy lejárasd magad vele. Ha viszont a piacra és a trendekre te vagy hatással, akkor már szerencsés és erős helyzetben vagy a saját szegmensedben és ez igaz arra is, milyen hangulatot teremtesz a boltodban. Erre pedig kiváló eszköz a zenelejátszás.

 

Van olyan kommunikációs trükköd, amire esküszöl, amit szeretnek a fogyasztóid?

A nyereményjáték, azt mindenki imádja. (nevet) Állandóan kommunikálunk a vendégeinkkel a social media felületeinken, így nemcsak azt tudhatjuk meg, hogy ízlett-e nekik a burgerünk, hanem például azt is, hogy tetszett-e nekik az üzlet hangulata.

 

Mit gondolsz, milyen lenne zenelejátszás nélkül az üzletetek? Mennyit ad hozzá az élményhez az, hogy milyen háttérzene szól nálatok?

Milyen lenne zenelejátszás nélkül? Egy szóval tudok válaszolni: üres. Rettentően szokott zavarni, amikor bemegyek egy étterembe és semmilyen háttérzene nem szól. Nem érzed jól magad, hangulattalanná teszi az egész helyet és élményt. Azt gondolom az sem jó, ha túlságosan hangos a zene, de hogy jó minőségű dalok szóljanak, az szerintem kötelező. Nagyon sokat számít.

 

Tehát a Bamba Marha életében is nagyon fontos a zene. Mit gondolsz, másképp ítélnek meg, ha az üzlethez passzoló háttérzene szól?

Igen, nagyon fontosnak tartom, hogy milyen zene szól az üzleteinkben. Rettentően jó érzelemkifejező és hangulatteremtő eszköz a zenelejátszás. Több szinten is fontos a cégünk életében, hiszen az alkalmazottak kedvét is befolyásolja. Nekik is rossz lenne, ha dallamok nélkül kellene dolgozniuk. Gyanítom, hogy sokkal ingerültebbek lennének.

 

Mondj két olyan zeneszámot, ami szerinted jellemez titeket!

János legyen fenn a János-hegyen! – ez egy igazi klasszik, amit Jancsa Jani, alias a #burgerpápa barátunk és üzlettársunk miatt nem lehet kihagyni a listáról. Szerintem őt már nagyon idegesítjük vele, mert rengetegszer artikulátlanul üvöltjük neki. Vicces és felszabadító is egyben, de ez egy belső poén, nem igazán része a háttérzenei listánknak. A másik legyen Dr. Dre és a Still D.R.E – ez az egyik kedvencem, egyszerűen nem kopik az idővel, egyre jobban szeretik az emberek. Korszakokon átívelő zene, és remélem a Bambával is hasonló lesz a helyzet 10-15 év elteltével. 

 

Az tehát biztos, hogy nem minden a jól összerakott koncepció, vagy a mindent elsöprő üzleti terv, szükség van arra a szikrára is, ami beindítja az egész gépezetet. Ha ehhez megfelelő mennyiségű kitartás is van a vállalkozóban, akkor viszont jó eséllyel meg sem áll a csillagokig. Az út persze tele van buktatókkal, és csak az képes a szűk mezsgyén jól lavírozni, aki nem csupán hisz saját ötletében, de képes csapatban dolgozni és megérteni azt, hogy a vásárló az élményt viszi haza. Hiszen lehet kitűnő a termékünk, ha rosszul kommunikáljuk, rossz a körítés és még hangulat sincs, akkor biztosan rossz szájíz marad a vendégünkben. A kínált élménynek pedig elengedhetetlen része, hogy milyen háttérzene szól az üzletedben és persze az is, hogy ezt jogtisztán teszed-e.