Jobb kedvük lesz és tovább tartózkodnak az üzletben, ha jó háttérzenét hallanak – a Mood Media felmérése során a megkérdezett fogyasztók 85 százaléka jelezte ezt. Ez az eredmény is jól mutatja, hogy mennyire fontos a háttérzene, ezért az igazi kérdés nem az, hogy legyen-e nyilvános zenelejátszás az üzletünkben, hanem sokkal inkább az, hogy milyen zene szóljon.
Vállalkozás indítás jogi útmutatója.
A jó marketingstratégia alapjai.
Zenelejátszás üzlethelyiségben – a jogi tudnivalók.
Hogyan kell jó háttérzenét összeállítani?
A zene hatása az üzletben – emocionális oldal.
Az Unilever 2010-es kutatásának eredményei azt mutatják, hogy az emberek kevésbé érzik fűszeresnek és sósnak az ételt, amikor fehér zajt hallgatnak, és intenzívebben érzik az ízeket, amikor valamilyen megnyerő háttérzene szól étkezés közben.
Adrian C. North zenepszichológus kutatásából pedig az derül ki, hogy milyen nagy hatással van a nyilvános zenelejátszás egy étterem közönségére és arra, hogy mennyit hajlandóak költeni egy este. A tanulmány szerint egy adott étterem vendégei hajlandóak 15 százalékkal többet fizetni ugyanazokért a termékekért ahhoz képest, amikor nem szól zene, ha popzene szól étkezés közben, míg ha klasszikus zene is jár a vacsora mellé, akkor több mint 20 százalékkal többet is kifizetnek.
Kutatások szerint a nyilvános zenelejátszás átlagosan 15 százalékkal növeli az üzletben vagy vendéglátóhelyen eltöltött időt, ezáltal 30 százalékkal növeli az impulzív vásárlások számát és ezzel a bevételeket. További pozitív hatás, hogy a jól megválasztott zene hatására a vásárlók rövidebbnek érzékelik az üzletben töltött várakozási időt.
Oliver Sacks neurológus kísérlete alapján, aki Bach és Beethoven műveket játszott le egy Bach-kedvelő embernek és vizsgálta az agyi reakcióit, a kedvelt zeneszerző zenéje még akkor is sokkal erősebb érzelmi reakciókat vált ki, ha az alany esetleg még nem is hallotta az adott művet, vagy nem tudja, hogy ki a szerző.
Jó háttérzenéket akkor tudunk választani, ha tisztában vagyunk azzal, hogy nagyjából milyen érzelmi hatást fognak kiváltani a boltban szóló zenék a vásárlókból. Ma már Magyarországon is számos háttérzene-szolgáltató cég működik, akikkel érdemes felvenni a kapcsolatot a nyilvános zenelejátszással kapcsolatos tennivalók miatt, de néhány fontos alapszabályt mi is bemutatunk. A háttérzenével kapcsolatos további gyakorlati tippeket a „7+1 tipp, hogyan állítsd össze a háttérzenét” című írásunkban találsz.
Protipp: Az is segít változatossá, egyszersmind egységessé tenni háttérzenénket, ha ismert előadók kevésbé ismert dalait is beépítjük a lejátszási listába.
Ha teheted, fordulj profihoz!
A hivatalos háttérzene-szolgáltatók nagy tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek mind az üzlettípusokra, mind az egyéni igényekre szabott háttérzene kiválasztásában, és számos egyéb szempontot is figyelembe véve segítenek a márkaépítésben, kialakítani az üzlet zenei világát és közönséghez legjobban passzoló egyedi hangzást.
A nyilvános zenefelhasználás jogi oldala
A nyilvános zenelejátszás jogi oldalát a törvény által előírt jogdíjfizetés jelenti. A háttérzene értéke nyilvánvalóan növeli vállalkozásunk értékét is, az üzletben nyilvánosan lejátszott zene üzleti hasznot termel, értéket teremt mindenki számára. Fontos, hogy tudatosan és hozzáértő módon alakítsuk ki üzletünk zenei irányzatát, illetve teremtsük meg a technikai feltételeket. Ehhez hozzátartozik a jogtiszta zeneszolgáltatás is, amiről itt lehet tájékozódni. Új üzlet létesítése esetén az Artisjushoz önként bejelentkezők kedvezményben részesülnek.