Interjú Schoblocher Barbarával, a Blahalouisiana énekesnőjével
Hét éve zenél együtt jelenlegi felállásában a Blahalouisiana együttes. A székesfehérvári gyökerekkel rendelkező zenekar Schoblocher Barbara személyében találta meg aranytorkú énekesét, akinek életében a zene egész kislánykora óta jelen van.
„A kedvenc dalunk mindig és mindenhol felvidít minket” – vallja Schoblocher Barbara
Mit jelent az életedben a zene?
A zene a fő kifejező eszközöm, mindig is erősen jelen volt az életemben. Talán 12-13 éves koromtól kezdett el körvonalazódni, hogy ez az egyetlen dolog, ami igazán érdekel. Musicalekben szerepeltem és rengeteg énekversenyre jártam. Mikor a továbbtanulásról kellett döntést hozni, akkor már nem is volt más opció. Jazz-ének szakra jelentkeztem, ahova szerencsémre fel is vettek. Azt hiszem ekkor lett papíron is „hivatás” a zene.
Milyen pluszt ad egy jó zene egy ember életéhez?
Sokszor észre sem vesszük, hogy szinte mindenhol szól valami háttérzene, pedig egy kellemes dallam nagyon sokat tud hozzáadni az aktuális hangulatunkhoz. Önkéntelenül is felvidulunk, ha megszólal a rádióban vagy egy közértben a kedvenc dalunk. Én szinte mindig hallgatok valamit. Sokszor tudatosan választok olyan zenét, amivel ráhangolódok egy adott dologra, jó példa erre a koncert előtti készülődés vagy a főzés.
Mikor szoktál zenét hallgatni?
Leginkább otthon és utazás közben. Mostanában újra elővettem Mac DeMarco „Salad Days” című lemezét. Jó kedvem van és ez tökéletesen illik hozzá.
Ha találkozol valahol a barátaiddal, fontos, hogy zene szóljon a háttérben?
Nem feltétlenül ez alapján választok helyet, de valóban szívesebben járok vissza olyan helyekre, ahol az én ízlésemnek tetsző dalok szólnak. Az élőzene szerencsére egyre több vendéglátóhelyen jelen van, ami egy exkluzív hangulatot ad a helynek.
Melyik a kedvenc zenés helyed?
A budapesti Mazel Tov-ot nagyon szeretem. Ott mindig nagyon kellemes zene szól. Jancsó Gábor basszusgitárossal mi is szoktunk duóban játszani, és itt mindig nagyon kedves és figyelmes közönségünk van.
Mekkora munka van egy saját szám elkészítésében?
Sokszor nagyon hosszú út vezet az alapötlettől a kész dalig, máskor szinte az első próbán összeáll minden. Nem a zenei jogdíj vagy más anyagi cél motivál minket a dalszerzésnél, de mire eljut a közönséghez egy dal, addig nagyon sokat dolgozunk rajta és a felvételeknek is nyilván vannak költségei. Nekünk a jogdíjaknál több a koncertbevételünk, így azokból fedezzük ezeket, viszont nagyon örülünk, ha egy dalunk sikeres lesz, sokszor játsszák a rádiók és munkánk gyümölcse ezúton is megmutatkozik.
Nektek előadó és zeneszerzőként mit jelent valójában a jogdíj?
Egy nagyon fontos plusz bevételi forrást, mivel manapság szinte csak a koncertezésből és a jogdíjakból profitál egy előadó vagy zenekar.
Mi segít benneteket abban, hogy színvonalas, értékes zenét tudjatok készíteni?
Mi nagyon igyekszünk lemezről lemezre fejlődni a hangzásvilágunkat illetően. Hogy a dalaink kinek tetszenek az szubjektív, de a szakmai minőség nagyon fontos a számunkra. Ezért is vettük fel a legutóbbi lemezünket a nemzetközileg elismert SONO Recordsban Csehországban, ahol teljesen analóg technikát alkalmaztunk, hogy úgy szólalhassanak meg a dalaink, ahogy a koncerteken. Ez nem kis befektetés, de szerencsére a pályázatoknak és a kiadónak köszönhetően lehetőségünk volt ezt meglépni
A fotót az énekesnőről Hermán Fanni készítette