Egy cég életében meghatározóak az első lépések, mivel a jó ötlet fontos ugyan a sikeres vállalkozáshoz, de korántsem elegendő. Összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet, amelyekkel jelentősen megnövelhetők az induló vállalkozások esélyei, és összeállításunkból az is kiderül, miért fontos a jó zeneválasztás.
Vállalkozás indítás jogi útmutatója.
A jó marketingstratégia alapjai.
Zenelejátszás üzlethelyiségben – a jogi tudnivalók.
Hogyan kell jó háttérzenét összeállítani?
A zene hatása az üzletben – emocionális oldal.
Egy különleges, új termék vagy szolgáltatás természetesen hatalmas előnyt biztosít egy induló cégnek, de a sikeres vállalkozáshoz nem kellenek feltétlenül világmegváltó ötletek. Elegendő lehet egy kisebb innováció, vagy a konkurenciától eltérő megközelítés, például egy pékség esetében speciális összetevők és ízek használata, vagy egy szépségszalonban különleges hangulat megteremtése izgalmas dekorációval és ahhoz illeszkedő háttérzenével.
Már az indulás előtt fel kell mérni, hogy van-e egyáltalán kereslet az adott termékre, szolgáltatásra, kikre lehet számítani vevőként. Ha van rá anyagi forrás, érdemes piackutató céget bevonni, ha nincs, akkor hatékony eszköz lehet a közösségi média. Egy Instagramra vagy Facebookra feltöltött termékfotóra, vagy a szolgáltatást bemutató rövid YouTube videóra érkező reakciók nagyon hasznos visszajelzéseknek bizonyulhatnak. A fogyasztók megismerése kulcsfontosságú ahhoz is, hogy üzlethelyiségedben az értékesítést leginkább támogató háttérzene szóljon. Arról, hogyan hat a vásárlókra a zene, itt olvashatsz bővebben, míg a háttérzene kiválasztásáról itt és itt találsz hasznos információkat.
Nagyon nehéz olyan újdonsággal piacra lépni, amivel még senki nem foglalkozik, így ahhoz, hogy sikeres vállalkozást indíthass, már aktív vetélytársakkal kell megküzdeni. Nézd meg, mit csinálnak jól, mit csinálnál máshogy, és alaposan térképezd fel az áraikat – ez segít abban, hogy saját terméked, szolgáltatásod piacképes áron kínáld. A riválisok felmérése során érdemes arra is odafigyelni, hogy ők milyen háttérzenét szolgáltatnak az üzletükben, mivel így saját vállalkozásod a zenével is meg tudod különböztetni a vetélytársaktól. Azzal, hogy az egyes üzlettípusoknak milyen háttérzenét érdemes választaniuk, egy későbbi cikkünkben foglalkozunk részletesebben.
Ha már tudod, hogy mit, kinek és nagyjából milyen áron akarsz, illetve tudsz eladni, akkor ideje elkészíteni az üzleti tervet. Ez tartalmazza a piacelemzést, az üzleti elképzelésed leírását, a vállalkozás célkitűzéseit, illetve a működésre, a személyzeti politikára, a szervezeti felépítésre vonatkozó elképzeléseket, valamint a marketing tervet. Egy jó üzleti terv iránytűként szolgál az induló vállalkozások számára, jó eszköz az elért eredmények mérésére, illetve elengedhetetlen, ha külső tőkét – befektetői pénzt, hitelt – vonnál be. A költségek felmérése során ne feledkezz meg arról, hogy ha üzletedben háttérzene szól, az jogdíjfizetési kötelezettséggel jár. Arról, hogy a nyilvános zenelejátszás után miért kell jogdíjat fizetni itt olvashatsz bővebben, míg a jogdíjfizetéshez útmutatót itt találsz.
ProTipp: Az üzleti terv készítésről például a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Oktatási Központja ad részletes, jól követhető tájékoztatást.
Az üzleti terv ismeretében érdemes kiválasztani azt a cégformát, ami a legjobban tudja támogatni, hogy sikeres vállalkozást indíts. Ha csak a saját, illetve egy kisebb csapat, esetleg a családtagok megélhetését biztosító tevékenységet tervezel, akkor célszerű az egyéni vállalkozási formák közül választani, esetleg betéti társaságot alapítani, míg ha a terveidben egy nagyobb cég szerepel, akkor a gazdasági társaságok jelenthetik a megoldást. Míg az egyéni vállalkozás és a betéti társaság alapításának minimális költségei vannak, addig egy kft. vagy egy zrt. esetében már jelentős saját tőkére van szükség. A sikeres vállalkozás indítás érdekében a rajt előtt célszerű ügyvéddel, adótanácsadóval és könyvelővel is egyeztetni, hogy valóban a megfelelő cégformát válaszd. A megfelelő cégforma kiválasztásához további hasznos információkat itt találsz.
Hiába kiemelkedően jó valaki a saját szakmájában, az még nem jelenti azt, hogy sikeres lesz a vállalkozása. A csapat kiválasztása során a szakmai kompetenciák mellett érdemes odafigyelni arra, hogy a vállalkozás célkitűzéseivel és értékrendjével is képesek legyenek azonosulni a csapattagok. A nem az alaptevékenységhez tartozó feladatok – például jogi ügyek intézése, könyvelés, adózási kérdések, PR és marketing – elvégzését célszerű kiszervezni.
Azt, hogy milyen kép alakul ki a fogyasztókban egy vállalkozásról, jelentős mértékben meghatározzák az adott cég külsőségei – a logója, az általa használt színek, a telephely. Ha a vállalkozásodnak van üzlethelyisége vagy váróterme, akkor érdemes valamilyen különleges élményt nyújtani a vevőidnek, akár kellemes háttérzenével – gondolj arra, hogy a szájreklám a leghatékonyabb, ha jól érzik magukat nálad az emberek, annak híre megy.
Ha létrejött a céged, és elindult a tevékenység, akkor itt az ideje, hogy ezt a fogyasztóid is megtudják. Az induló vállalkozások számára ideális eszköz lehet az online marketing – például a közösségi média vagy a keresőhirdetések –, hiszen viszonylag kis költségvetéssel széles fogyasztói kört lehet elérni. Ma már a saját honlap alapvető elvárás, de a legnépszerűbb közösségi média platformokon való jelenlét és a folyamatos kommunikáció is sokat lendíthet egy induló vállalkozáson.