A tökéletes hangzás nyomában – hangszórós tippek 2. rész

Mekkora a belmagasság, milyen a plafon, jellemzően állnak, vagy ülnek-e a vendégek, megéri-e a drágább megoldást választani – számos tényező befolyásolja, hogy milyen és mennyi hangszórót érdemes telepíteni egy üzletbe, vagy vendéglátóhelyre annak érdekében, hogy a háttérzenében is a lehető legjobb minőséget kínálják. Összeállításunkban a hangszórók kiválasztásához és telepítéséhez adunk tippeket Takó Tamás hangtechnikus, rendszermérnök segítségével.

Figyelj oda az akusztikára

Az üzlethelyiségek kialakítása és akusztikai jellemzői sokszor nagyobb mértékben befolyásolják azt, hogy milyen minőségben szólal meg a háttérzene, mint maguk a hangszórók. Nagyon nem mindegy, hogy mennyire verik vissza a falak a hangot, hiszen ez hatással van arra is, hogy a hangszórókból érkező zene hogyan terjed, mennyire „cseng-bong” tőle a helyiség, esetleg mennyire lesz zavaró a hatása. Ha a falakról történő hangvisszaverődést szeretnéd csillapítani, akkor először meg kell állapítani, hogy mely felületek jelentik leginkább a problémát. Az esetek túlnyomó többségében ez a mennyezet, az oldalfalak ugyanis ritkán teljesen csupasz, sík felületek, emellett pedig az üzletben tartózkodó emberek a saját magasságukkal az oldalfalakról visszaverődő hang egy részét elnyelik. Alapvetően két mennyezeti megoldást szoktak alkalmazni, a kazettás esetében viszonylag egyszerű a megoldás, több gyártó kínál ugyanis akusztikai elnyelő betéteket. Abban az esetben, ha monolit, egyfajta anyagból készült mennyezetről van szó, akkor perforált mennyezeti elemekkel lehet javítani a helyzeten, ezekből vannak olyan, gipszkarton-alapú megoldások, amelyek akár 50 százalékos hangelnyelésre is képesek, de jelentős javulást lehet elérni a fagyapot anyaggal is.

 

Számít a belmagasság

A telepítés helye szempontjából alapvetően két hangszóró típust különböztetünk meg, az egyiket a mennyezetbe, álmennyezetbe építik be, a másik kategóriát pedig a különálló, akár falra szerelhetők eszközök jelentik. Azt, hogy melyik megoldás a célravezető, főként a helyiség mérete, másrészt belmagassága határozza meg. A nagy belmagasságú, hatalmas területő hipermarketekben például tökéletesen megfelelőek az álmennyezeti hangszórók. Ezek esetében nagyon fontos adat a sugárzási szög, vagyis az a terület, amit optimálisan le tudnak fedni. Minél alacsonyabban van a mennyezet, annak érdekében, hogy egyenletes lefedettséget lehessen biztosítani, annál több hangszóróra van szükség. A mennyezeti hangszórók számának meghatározásakor figyelembe kell venni azt is, hogy az üzletben tartózkodók jellemzően állnak, vagy ülnek-e. Álló emberek esetében átlagosan 1,6 méter magasságban helyezkedik el a fül, ami azt jelenti, hogy ahhoz, hogy fedjék egymást a hangszórók sugárzási szögei, többet kell elhelyezni, mint ülő közönségnél, akiknél 1,2 méteres magasságban van átlagosan a fül.

A kisebb üzlethelyiségekben ugyanakkor jó megoldást jelenthetnek a falra szerelt hangszórók is, egy olyan boltban, vagy szolgáltatónál például, ahol 10-15 méteresnél nagyobb távolságok nincsenek, akár egy pár, egy-egy sarokban elhelyezett, 90 fokos sugárzási szögű fali hangszóró is elegendő lehet. Ha ennél nagyobb távolságot kell áthidalni, akkor már érdemes lehet mind a négy sarokba telepíteni hangszórót, de az üzlethelyiség formája is jelentősen befolyásolja az eszközök elhelyezését, hiszen egy téglalap alakú boltban előfordulhat, hogy olyan hosszúak a hosszabb oldalak, hogy oda középre is kell tenni hangszórót, hogy megfelelő legyen a hangzás.

Így dobhatod fel az éttermi hangulatot

Egy adott helyiség nem igazán előnyös belső akusztikája annál kevésbé érvényesül, minél közelebb van a háttérzene forrása a közönséghez. Egy büfében, vagy étteremben például azzal is lehet próbálkozni, hogy közvetlenül az asztalok fölé lógatnak be hangszórókat, ahogyan a világítótestek esetében már egyre több helyen megfigyelhető. „Az asztalok fölé 1,5-2 méterre kerültek így a hangszórók és nem 4-5 méterre, ami azt eredményezte, hogy kisebb hangerővel működhetnek ezek az eszközök és mégis ugyanazt a hatást érik el. Emellett a környező falakra kevesebb hangenergia jutott, így nem volt zajos a terem és nem kellett sokat költeni az akusztikai megoldásokra” – számolt be egy sikeres éttermi projektről Takó Tamás.

 

Megéri a minőség

Ahogyan sok más esetben, a hangszóróknál is érdemes a kissé drágább, de nagyobb tudású eszközöket vásárolni. Az álmennyezeti hangszórók esetében dupla kónuszú és kétutas hangszórók közül lehet választani és a szakember az utóbbi megoldást javasolja, ami ugyan valamivel drágább, de a középmagas és magas frekvenciáknak is megtartja a sugárzási szöget, míg a másik verziónál ez beszűkül. A helyiség méretétől függ, hogy mennyi hangszórót kell alkalmazni, viszont egy komolyabb rendszer kiépítésekor mindenképpen a 100 voltos, illesztő transzformátort is igénylő megoldást kell választani, mivel így egy erősítő csatornára akár 10-20, bizonyos esetekben 30 hangfal is csatlakoztatható. A 100 voltos, 6-8 hüvelykes, kétutas álmennyezeti hangszórók 20-25 ezer forintos ártól vásárolhatók meg, míg a dupla kónuszú hangszórók ugyanebben a méretben és teljesítményben 5-10 ezer forint közötti áron kaphatók. Fali hangfalból 25-30 ezer forinttól indul a transzformátorral ellátott verzió, míg a transzformátor nélkülit 5-10 ezer forinttal olcsóbban meg lehet vásárolni.  Az erősítők esetében a csatornaszámtól és a teljesítménytől erősen függnek az árak. Általában legalább egy, 4 csatornás erősítőre van szükség, amelyek közül a 100 voltos hangrendszerhez használhatók bruttó ára 250 és 400 ezer forint között van. Ha nincs szükség 100 voltos rendszerre, akkor hasonló paraméterekkel bíró erősítők 20-30 százalékkal olcsóbban kaphatók.

 

Erre figyelj a lejátszási listádnál

Hiába a tökéletes akusztikai kialakítás, a megfelelő hangszóró, ha a lejátszási listában található dalok hangereje között óriási különbség van, ilyen esetben lehetetlen az optimális beállítás. Emellett az ügyfélélményt is jelentősen ronthatja, ha nagyon változó a hangerő, folyamatos panaszokhoz és végső soron csökkenő bevételhez vezethet.