Coworking és háttérzene – így lehet nyerő a furcsa a páros
A zene hatással van a munkavégzésre – ez a coworking irodák esetében is szem előtt tartandó, hiszen közösségi munkahelyet működtető szolgáltatóként fontos figyelnünk arra, hogy az ügyfeleknek megfelelő háttérzene szóljon az egyes terekben. Megkülönböztető és egyedi jelleget adhatunk vállalkozásunknak a jól kiválasztott háttérzenével, ezért érdemes tudatosan, célcsoportra szabottan válogatni. Összeállításunkból kiderül, hogy mire érdemes odafigyelni, és hogyan segíthetjük a munkát háttérzenével.
Minikutatást végzett a zeneveljobb.hu arról, hogyan viszonyulnak a budapesti közösségi irodák a háttérzenéhez.
A reprezentatívnak ugyan nem nevezhető, de az ismertebb coworking helyszíneket érintő felmérésünk egyik fő tanulsága, hogy a háttérzene nem igazán jellemző ezeken a helyeken. Többnyire azt a választ kaptunk kérdéseinkre, hogy az ezeket az irodákat használók nem igazán igénylik, hogy munka közben háttérzene szóljon, aki pedig mégis szeretne zenei aláfestést, többnyire saját eszközöket használ. De milyen lehetőségeink, követendő elvek vannak, ha mégis szeretnénk coworking irodánk arculatát háttérzenével kiegészíteni?
Kávéházi hangulat
Kutatásunk során az egyetlen kivételt a Kaptár jelentette, ahol a 8 évvel ezelőtti nyitás óta szól háttérzene. A döntésüket az indokolta, hogy bár hangsúlyozni akarták, hogy különböznek a kávéházaktól, mégis szerettek volna hasonló hangulatot teremteni.
Brunbauer Edit, a coworking iroda munkatársa elmondta, hogy tudatosan figyelnek arra, hogy olyan zeneszámokat válasszanak, amelyek nem zavarják az ott dolgozókat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha egyáltalán nincs beszélgetés, akkor lehet hallani, de ha már kicsit nagyobb a nyüzsgés, többen beszélgetnek, akkor a zaj elnyomja a háttérzenét.
A Kaptárban a Spotify alkalmazás adja a háttérzenét, és bár sokféle stílus megszólal náluk, leginkább a könnyű popzene, illetve a lounge és jazz típusú dallamok a jellemzőek. A hangerő és a zenei stílusok kapcsán tesztet is végeztek, hogy mennyire zavarja az ott dolgozókat, de nem érkeztek negatív visszajelzések a fent említett stílusú zenei összeállításra. Sőt, arra is volt példa, hogy a közösségi irodát használónak annyira tetszett a lejátszási lista, hogy rákérdezett, hol tudná ő is elérni.
Zenével növelhető a hatékonyság
Arról már számtalan tanulmány, kutatás született, hogy a háttérzene hogyan befolyásolja a fogyasztói magatartást, azonban most már arról is egyre több információ áll rendelkezésünkre, hogy a munkára, a dolgozók teljesítményére milyen hatással van.
A pénzügyi, könyvelési szakemberek kölcsönzésével foglalkozó Accountemps irodai környezetben dolgozó amerikai munkavállalók körében végzett egy felmérést, amiből kiderült, hogy 85 százalékuk szeret zenét hallgatni munkavégzés közben. Amikor arról kérdezték őket, hogy mennyire érzik hatékonynak magukat, 71 százalék jelezte, hogy jelentősen vagy valamilyen mértékben javul a munkavégzési hatékonysága (39 és 32 százalék). A háttérzene munkára gyakorolt kapcsolatáról itt olvashatsz további érdekességeket.
Íme néhány tipp arra, hogyan érdemes a coworking irodákban használni a háttérzenét
Hangold a háttérzenét a hangulathoz – Mivel a Kaptárhoz hasonló közösségi irodák elsődleges feladata, hogy a munkához nyugodt, barátságos környezetet biztosítsanak fontos, hogy a háttérzene is ehhez a hangulathoz illeszkedjen. A Mood Media szerint ebből adódóan a lounge stílusú, nyugodtabb zenéket tartalmazó lejátszási listák működnek jól ebben a közegben. A könnyedebb, de nem túl pörgős popzene is szóba jöhet, esetleg visszafogott jazz, illetve minimális mértékben klasszikus zene is jó választás lehet.
Finoman a hangerővel – Míg egy áruházban, vagy étteremben viszonylag hangos környezettel szembesülünk, addig irodai munkahelyen egészen más a helyzet. Amikor a coworking iroda üzleti találkozó helyszínévé válik, vagy megbeszélést tartanak az ott dolgozók, nem szerencsés, ha a háttérzene zavarja a résztvevőket egymás megértésében. Éppen ezért célszerű nagyon odafigyelni a hangerőre, hogy tényleg csak a háttérben, halkan szóljon a muzsika, ne legyen meghatározó a jelenléte az irodában. A hangrendszer kiépítéséről itt és itt találsz hasznos információkat.
Készülj fel a különleges alkalmakra is – Célszerű lehet olyan megoldást választani, amikor a hangerőt az egyes helyiségekben külön lehet változtatni a környezeti zajokhoz alkalmazkodva, akár helyileg, akár központilag. Ez akkor jöhet jól például, ha munkaidő után lazább jellegű találkozót tartanak az irodában, vagy üzleti kapcsolatépítést segítő összejövetel van. Az ilyen alkalmakra érdemes külön zenei listával is készülni. Arról, hogy ezek összeállításában és a háttérzene szolgáltatásban kik tudnak segíteni, itt olvashatsz bővebben.
Ne feledkezz meg a frissítésről – Már számos alkalommal írtunk arról, hogy mennyire fontos a háttérzene változatossága, illetve frissítése. A vendégek, illetve a közösségi irodába dolgozni betérők mellett az ottani alkalmazottak miatt is fontos, hiszen nekik napi 8 órában, esetleg még tovább kell hallgatniuk az adott háttérzenét. A Mood Media vezetője szerint ha egy coworking iroda úgy dönt, hogy zenét is szolgáltat, akkor nagyjából 3 havonta mindenképpen érdemes frissíteni a lejátszási listákat
A tudnivalókról, lehetőségekről és a nyilvános zenelejátszás jogszabályi kereteiről ITT találunk pontos leírást.