Ezeket a buktatókat kerüld ki, ha tökéletes háttérzenét szeretnél!

Elindítottad vállalkozásodat és azzal is tisztában vagy, hogy a nálad hallható zene javíthatja vendégeid közérzetét. A zenei alkotók fontos bevételi forrását jelentő jogdíj megfizetése mellett sikeresen bejelentetted az Artisjusnál a zeneszolgáltatást üzletedben. Ekkor még nem dőlhetsz nyugodtan hátra arra várva, hogy pusztán a zene segítségével növekedjen a bevételed. Sőt, több olyan tényező van, amit kötelező elkerülni, hogy sikeresedet a háttérzene elősegítse. A nem megfelelő módon kiválasztott hangtechnika, vagy a vállalkozásod profiljával nem teljes összhangban levő zene az általad kívánt magas profit helyett könnyen tud bosszúságot is okozni vendégeid vagy beosztottjaid körében.

Viszlát egyhangúság, helló céltudatosság!

„További hiba lehet, ha csak egy-két zenei stílust választunk ki üzletünkbe háttérzenének, amitől a zeneszolgáltatás hamar egyhangúvá tud válni. Ha naponta ismétlődnek ugyanazok a dalok, akkor ezeket az ott dolgozók és a törzsvendégek már betéve fogják tudni, és a legnagyobb slágerek is megterhelővé válnak számukra.  A háttérzenének elsődlegesen azt kell közvetítenie, amit az adott cég, üzlet szeretne magáról közölni. Ismerjük meg először, hogy kik a vásárlóink, hogy mit is szeretnénk egészen pontosan közölni magunkról a zene segítségével, és célzottan ehhez próbáljunk választani stílusokat. Ha egy hotel lobby vagyunk és pihenésre érkező vendégeket fogadunk, akkor annak megfelelően biztosítsunk relaxáláshoz, beszélgetéshez, megbeszéléshez jól illeszkedő zenét. Nincs is annál nagyobb baki, mint amikor nem az üzlethez, annak profiljához és vásárlói köréhez illeszkedő zenét vagy zenei csomagot választunk” – tanácsolta Nagy Jonatán, a háttérzene szolgáltató Mood Media cégvezetője.

 

Csúnya szavak, unalmas dallamok

„Az egyik legnagyobb hibának a trágár, csúnya szöveggel rendelkező zenék lejátszását tartom. Ha véletlenül ilyen zene hangzik fel a konditeremben, az a magyar nyelvű dalok esetében szinte mindig kiveri a biztosítékot a vendégek körében, de többen az idegen nyelvű zenéknél is kifejezték már nemtetszésüket az elhangzó csúnya szavak miatt. Edzőtermi környezetben a lassabb és vontatottabb stílusú zenéket sem kedvelik az emberek, szemlátomást megnövekszik az ilyen stílusú számok alatt az ásítozások száma, és gyakorivá válnak a „Mindjárt elalszom”, és a „Lehetne egy kicsit pörgősebb zenét berakni?” típusú mondatok. Egy edzőteremben van egy bizonyos alapzaj is, ami többek között a kardió gépek működéséből, a lapsúlyos gépek és súlyzók használatából, és a vendégek párbeszédéből alakul ki. Ehhez mérten kell beállítani az ezt az alapzajt elnyomó vagy megszűrő háttérhangerőt arra figyelve, hogy a túl hangos zene már az edzés rovására is mehet azzal, ha például a vendég és a személyi edző pár méterről már nem hallja egymás szavát miatta” – mondta el saját tapasztalatait a konditermekben hallható zenékkel kapcsolatban Laki Imre, a budapesti Sport11 Sport, Szabadidő és Rendezvényközpont személyi edzője.

 

Túl sok dalszöveg, rap, hip-hop és koncertfelvételek kizárva!

Ha vállalkozásodban több embernek adsz munkát, és a háttérzenével az ő mindennapjaikat szeretnéd hangulatosabbá tenni, vedd figyelembe, hogy a túl sok dalszöveg beosztottjaid ellensége lesz munkájuk során, hiszen ez önkéntelenül is elvonja és leköti figyelmüket. A gyorsan változó, sokszínű dallamok, vagy a hirtelen ütemváltások szintén kizökkenthetik őket az elmélyült koncentrációból, így, ha jót akarsz vállalkozásodnak és persze saját magadnak, akkor száműzzed a rap- és a hip-hop zenéket irodádból! Az új zenéket sem munka közben ajánlott hallgatni, mert az agyunk számára új ingert jelentő dallamokra és szövegre a tapasztalatok szerint mindig jobban odafigyelünk. Az esemény felfokozott élménye miatt – ami szintén negatív irányba befolyásolja a koncentrációt – pedig a különböző koncertfelvételek hallgatása sem ajánlott munka közben.

 

Tekerjük halkabbra a zenét újranyitáskor!

A koronavírus járvány a kávézókban és éttermekben hallható zene hangerejével kapcsolatban is hozott jelentős változásokat, új szempontokat, amiket figyelembe kell vennie a tulajdonosoknak, üzemeltetőknek. A Kaliforniai Egyetem júliusi kutatásában arra az eredményre jutott, hogy ha egy vendéglátóipari-egységben 65 decibellel szól a muzsika – ami egy normál hangú beszélgetés hangerejének felel meg –, már az ilyen zene mellett is hangosabb beszédre kényszerülnek az emberek, ami növeli bármiféle vírus (így a koronavírus) terjedésének lehetőségét. Ha a normál beszédnél halkabban szól a zene a vendéglóhelyeken, a bent ülők nincsenek arra kényszerítve, hogy hangosabban beszéljenek a megszokottnál, amivel megnövekedne azon nyálcseppek száma, amik az ember száját beszéd közben elhagyják, így a vírusok is kevésbé tudnak terjedni. A vendéglátóhelyeknek újranyitás után tehát egészségügyi szempontból is érdemes lenne elgondolkodniuk a náluk hallható zene hangerejének csökkentéséről. Egy üzleti vagy baráti beszélgetést eddig is komolyan meg tudott zavarni, ha az ott dolgozók közül valaki túl magasra csavarta a hangerő gombját. A háttérzene szolgáltatók szerint az üzletekben hallható zene hangerejének rossz megválasztása az egyik típushiba: indokolatlanul túl hangosra tekerik a hangerőszabályzót, vagy épp ellenkezőleg, annyira halkra, hogy értelmét veszíti a háttérzene, mert csak valami zúgás, háttérzaj hallatszik az üzletben. Korábbi cikkünk ebben a témában itt  olvasható.

 

A fránya hangtechnika

Hiba lehet az is, ha figyelmen kívül hagyjuk, hogy milyen hangtechnikai eszközökről, hangszórókból szól a zene. Nem kell feltétlenül csillagászati eszközöket költenünk ezekre a berendezésekre, de ha a hangszóróból recseg-ropog a hang, az nem kelt jó benyomást üzletükről, emellett élvezhetetlenné teszi még az egyébként jó zenénket is. Elcsúszhatunk a banánhéjon akkor is, ha nem mérjük fel pontosan, hogy mekkora az üzletterünk, és például egy nagyobb szalonba, bolthelyiségbe csak egyetlen hangszórót helyezünk ki. Az ebből érkező zene csak itt-ott fogja elérni a vásárlókat, vagy csak egy tompa hangot hallanak, amit nem lehet felismerni. Több hangszóró esetén – amennyiben azok nem megfelelően vannak elosztva üzletünkben – egyenlőtlen hangelosztás és hiányos lefedettség lehet a nem kívánt végeredmény.