Finomhangolás és felkészülés – ezt hozza az ősz a háttérzenében

Míg a tavasz érkezése és a nyári időszak is élesebb váltást hoz sok helyen a háttérzenében, az ősz inkább a finom átmenet időszaka, az évszak vége felé közeledve pedig már megkezdődik a karácsonyi készülődés is.

Háttérzene-szolgáltatás szempontjából az ősz igencsak rövid évszak, hiszen a szeptember eleji időjárás sok esetben – ahogy idén is történt – még a nyarat idézi, ami természetesen hat a vásárlók, vendégek hangulatára is, egyes helyeken pedig már október végén, novemberben pedig már szinte mindenhol elindul a karácsonyi időszak.

„Arra törekszünk, hogy havonta legyen kisebb frissítés a lejátszási listáinkon, de három havonta minden ügyfelünknél van egy nagyobb frissítés. Az ősz érkezésével is sor kerül erre. Ott, ahol az üzlet stílusához illeszkedve aktuális slágerek szólnak, a most népszerű zeneszámokkal frissül a kínálatunk. A lounge vagy jazz, esetleg klasszikus zenét választó ügyfeleinknél is módosítjuk a listákat, de a stílusban nem történik ilyenkor komoly változtatás. Az ősz érkezésével inkább a hotelek szoktak kérni kisebb finomhangolást a korábbi háttérzenéhez képest, azonban idén a Covid- járvány miatt speciális helyzet alakult ki, sok szálloda – főleg Budapesten – bezárt.” – számolt be a tapasztalatokról Veisz Anikó, a 3G Multimédia Kft. vezető zenei szerkesztője.

Bár az ősz nem hoz komolyabb változást a háttérzenében, október végén, november elején már megkezdődik a felkészülés a karácsonyi időszakra. „Mi azt szoktuk javasolni, hogy november előtt semmiképpen ne kezdjék el a karácsonyi zenék játszását az üzletekben, de azért akadnak olyan partnereink, akik ragaszkodnak ahhoz, hogy már október végén szóljanak ilyen jellegű dalok. A karácsonyi háttérzene kapcsán fontosnak tartom a fokozatosságot, induláskor a lejátszási listáinkban a dalok 20 százaléka ilyen jellegű, és ez az arány fokozatosan nő az ünnepekig. Érdemes odafigyelni arra is, hogy az ünnepi időszak érkezésével ne szakítson az üzlet a stílusával – ha korábban lounge, vagy jazz zene szólt, akkor ne sokkolja a már kialakult ügyfélkört azzal, hogy időről időre teljesen más jellegű háttérzene szóljon csak azért, hogy karácsonyi dal is legyen.” – tette hozzá Veisz Anikó.

A fokozatosság fontosságára hívta fel a karácsonyi felkészülés kapcsán a figyelmet Nagy Jonatán, a Mood Media ügyvezető igazgatója is. A társaság lejátszási listáiban szintén 20 százalék szokott lenni a karácsonyi dalok részaránya az időszak elején, majd ahogy jönnek az adventi hetek, a karácsonyi dalok egyre nagyobb százalékban, akár 30%-50%-os arányban szerepelnek a lejátszási listákban. „Érdemes úgy gondolkoznia mindenkinek, hogy a karácsonyi kampánya során minden elem párhuzamban legyen, vagyis amikor elkészülnek az ünnepi dekorációval, és már a vásárlók, vendégek is azzal találkoznak, akkorra már a háttérzenével is álljanak át a karácsonyi hangulatra” – fűzte hozzá Nagy Jonatán.