Hat hasznos hangtechnikai tipp vállalkozásoknak zeneszolgáltatásához

Egy jól működő vállalkozásnak az egyik alapvető eleme a zeneszolgáltatás, az üzletben szóló megnyerő zene, ami becsalogat, ott tart és akár vissza is csábít. Szakértővel nyújtunk segítséget a háttérzene hangtechnikai kérdéseihez.

Ebben a cikksorozatban sorra vesszük a felmerülő hangtechnikai kérdéseket – ezek megválaszolásához szakembereket kerestünk meg. A következő hetekben, hónapokban  bővebben is visszatérünk az alábbi hangtechnikai területekre, és arra, hogy hogyan tehetjük egy vállalkozás számára a zeneszolgáltatást hatékonyabbá. Ebben a cikkben az alapokat nézzük át Kányási Istvánnal, az AUDMAX szakértőjével.

 

Amikor az üzletünk hangtechnikai kialakításával végeztünk, már csak a megfelelően összeállított háttérzenére van szüksége vállalkozásunknak. A zeneszolgáltatás jogszerűségéről pedig az Artisjus weboldalán tájékozódhatunk. 

 

1. Hangtechnika és dizájn: együtt tervezd!

A vállalkozások, és főként az induló üzletek többsége nagy hangsúlyt fektet a dizájn megtervezésére, de a megfelelő háttérzene és azt megszólaltató profi hangtechnika is legalább ilyen fontos kérdés. Okos és hasznos megoldás, ha még üzletünk arculatának végső kialakítása előtt összehozzuk a dizájnért felelősük megbízottunkat, belsőépítészünket egy hangtechnikai szakemberrel. Így megkímélhetjük magunkat egy sor felesleges bosszúságtól és későbbi pluszköltségtől. A jól átgondolt tervezéssel ugyanis professzionális zenei élményt nyújtó, kiváló hangtechnikát lehet összeállítani és felszerelni, szinte bármilyen üzlethelyiségben. Ezáltal pedig a kifinomult zeneszolgáltatás valóban emelni tudja vállalkozásunk megbecsültségét és sikerét.

TIPP: Keressünk hangrendszer telepítésben, épülethangosításban járatos cégeket, ők abban is tudnak segíteni, hogy hol tudjuk a hangtechnikai berendezéseket tesztelni és a legkedvezőbben beszerezni.

 

2. Hangszórók #1: Jobb a több!

Képzeljünk el egy hosszú helyiségben kialakított éttermet, amiben csak két hangszórót helyeztek el. Aki a hangszóró közvetlen közelében ül, annak kellemetlenül hangos lesz a háttérzene, aki viszont jóval távolabb foglal helyet, az már nem hall a zenelejátszásból semmit. Számolni kell azzal is, hogy a hangszóró zenelejátszáskor bizonyos frekvencián rezegtetheti a könnyűszerkezetes álmennyezetet. Egy ilyen teremben homogén és szép hangzást csak több, jól elhelyezett, kisebb méretű hangszóróval érhetünk el.

TIPP: Érdemes kicsit több figyelmet fordítani a hangszórók ideális pozícióinak meghatározására. Szebb hangzásvilágot, hatásos háttérzenét és elégedett vendégeket kapunk cserébe.

 

3. Hangszórók #2: Csak profin!

A hangszórókon nem érdemes spórolni, hiszen az olcsóbb, papírmembrános, akár néhány ezer forintért megvásárolható darabokat sok esetben nem is zenelejátszásra tervezték.

Hogy egy adott üzletben mennyi és milyen hangszóróra van szükség, az természetesen mindig a helyiség(ek) alapterületének méretétől és alakjától függ. Számít, hogy milyen a mennyezet: például használhatunk álmennyezeti hangszórókat. És számít, hogy milyen a padló: keményebb, sima, homogén padlóburkolat esetén „visszaverődhet” arról a zene.

TIPP: Érdemes hangszóró berendezések bemutatásával és tesztelésével is foglalkozó cégnél személyesen is meggyőződni az üzletünk számára legoptimálisabb hangrendszerről. Így már érteni fogjuk, hogy miért érdemes egy kicsit többet rászánni a hangfalakra.

 

A téma részletesebb feldolgozása hamarosan olvasható az oldalon.

 

4. Igazodjunk az üzlet akusztikai adottságaihoz!

A zenei hangzáshoz a helyiség akusztikai adottságait is figyelembe kell venni. Ha például sok a sík, hangot visszaverő – akár üveg – felület, zenelejátszáskor pattoghat a hang a két falfelület között. Ennek enyhítésére vagy teljes kiküszöbölésére is van megoldás: néhány tízezer forintért már kaphatók a professzionális akusztikai elnyelő panelek. Ha üzletünk belső elrendezése egészen egyedi, akkor mindenképp keressünk teremakusztikában járatos cégeket, szakembereket.

TIPP: Nagyon jó hangelnyelő tud lenni egy könyvekkel teli polc, vagy remek hangtörő lehet akár egy növény is. Ezek helyét és feladatát is célszerű a dizájn véglegesítése előtt meghatározni.

 

5. Igazodjunk az üzlet profiljához!

Az üzlet profilja meghatározza a hangtechnikát is, másra lehet szükség egy halk háttérzenét sugárzó kávézóban, egy döngölősebb zenét megszólaltató divatüzletben vagy egy szórakozóhelyen. A szórakozóhelyek – akár élőzenés, akár dj-zős helyek – már jóval összetettebbek hangtechnikailag, hiszen lényegesen több tényezőre kell figyelnünk: a férőhelyek számától a zenei profiltól kezdve a színpad kialakításán és akusztikáján, a monitorokon át a fellépők felszerelésének megszólaltatásáig. Egy szórakozóhelyen is elsődleges az akusztikai kérdés, ameddig a terem akusztikája nincsen rendben, a legdrágább hangtechnika (a mikrofontól a keverőn és erősítőkön át a hangfalakig) sem képes tökéletesen megszólalni.

TIPP: Ha hangosabb háttérzenét szeretnénk szolgáltatni, akkor a jól kitalált hangrendszernek legyen része egy kisebb szubbasszus hangfal, ami ezáltal képes úgy szólni, hogy a betérő vendég érzi a mellkasán a zene mély tartományait, de közben normális hangerőn tud beszélgetni az eladóval. Alapvető, hogy a megbízható minőségű márkák hangrendszerei képesek erre, szemben a „no-name” típusokkal, amelyeknél a szervizelés is problémás lehet.

 

6. Tömörítés? Felejtsük el a rossz minőségű mp3-akat!

Semmit nem ér a jó technika, ha a megszólaltatott zene hangminősége rossz. A zenerögzítésben nagyjából húsz éve, a digitális technológiák nagy volumenű elterjedésekor minőségromlás indult meg, a hangerőháborúnak elnevezett jelenség arra törekszik, hogy a zene minden pillanatában a lehető leghangosabban, dinamikai váltások nélkül szóljon. Ehhez jön hozzá az, hogy a digitálisan tárolt zenei tartalom a legnépszerűbb fájltömörítési eljárások során további minőségvesztésen esik át. Tovább romlik a dinamikatartomány, a mély és magas hangok minősége, ezzel együtt rosszabb lesz a zenei élmény is.

TIPP: A zeneszolgáltatás során lehetőség szerint eredeti kiadványokat, magas hangminőségű digitális formátumokat (WAV, FLAC, Apple Lossless) vagy jó minőségű, azaz legalább 192 kbps-os, vagy annál magasabb tömörítési rátájú mp3 fájlokat használjuk, ezekkel a megfelelő zenei élmény biztosítható lesz. Csendesebb háttérzenés helyeken abszolút elfogadható a „Spotify-minőség” is – viszont a stream szolgáltatásokra érdemes előfizetni, így a folyamatos háttérzenét nem zavarják meg a reklámok.

 

Pro Tipp – A hangtechnika csodái

A szakemberek hangtechnika terén szinte minden álmunkat valóra tudják váltani. Egy több helyiségből álló étterem, vagy sportlétesítmény különböző részein ma már az is könnyedén kivitelezhető, hogy mindenhol más hangerővel szóljon a háttérzene, vagy akár minden teremben más-más legyen hallható. Ilyen módon az egy légterű üzleteket is lehetséges több zónára osztani. A beszélgetések színhelyéül szolgáló pultoknál például halkabban, míg az üzlet többi részén hangosabban szólhat a zene. Keressünk úgynevezett intelligens hangrendszerekkel foglalkozó szakembereket.

 

+1 Árak? Na de mennyi is az annyi?

Egy kisebb alapterületű, nagyjából 20-30 négyzetméteres üzletnél legalább 200-300 ezer forintot célszerű rászánnunk arra, hogy a vendégeink által is élvezhető hangtechnikát tudjunk kiépíteni. Persze üzlettípustól, az üzlethelyiség formájától és mérettől függően az erre fordítandó költségek nagyban eltérhetnek, ám a befektetés megtérül, ha vendégeink elégedettek a zeneszolgáltatás minőségével és visszatérnek üzletünkbe – például azért, mert annyira jól szól nálunk a zene.