Így hangold a háttérzenéd a járvány idején
Bár az országban már megtörtént a korlátozások lazítása, az óvatosság továbbra is indokolt és nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a távolságtartásra vonatkozó előírás, vagy az idősek fokozott védelme továbbra is érvényben van. A korábban megszokottnál jóval kevesebb vásárló lehet egy-egy üzletben, vagy vendég tartózkodhat a várókban, ami már önmagában hatással van ezeknek a helyeknek a hangulatára, arról nem is beszélve, hogy sokan aggódva mozdulnak ki, és érthető módon jóval idegesebbek, feszültebbek, mint általában. Kérdés, hogyan lehet, vagy egyáltalán érdemes-e reagálni erre a helyzetre a háttérzenével. Ráadásul a mostani helyzetben különösen fontos, hogy a vendégek mellett a munkatársak hangulatára is figyelemmel legyünk
Finomhangolás csak körültekintően
Két ellentétes élményre kellene reagálniuk azoknak, akik a háttérzenével is alkalmazkodni szeretnének a járványhoz. Egyrészt a vásárlók, vendégek jellemzően igyekeznek minél gyorsabban végezni, sietnek, emellett pedig folyamatos szorongást érez nagyon sok ember. Az ilyen hangulatra jellemzően a kellemes, lágy, lassabb zenével lehet reagálni. „Azonban azt is érdemes figyelembe venni, hogy az ilyen stílusú dalok a mondanivalójukban nem mindig vidámak. Ez pedig akkor jelenthet gondot, ha az üzletben dolgozókra gondolunk, hiszen az esetükben fontos, hogy javítsuk a hangulatot. Ehhez a pörgősebb zene lehet a megoldás, ami viszont magával hozhatja az idegességet is. Éppen ezért, ha valaki úgy dönt a mostani helyzetben, hogy hozzányúl a háttérzene kínálatához, mindenképpen érdemes nagyon óvatosan elvégezni a finomhangolást” – mutatott rá Sziklay-Pap Ferenc, a 3G Multimédia Kft. ügyvezető igazgatója. Ahhoz pedig, hogy ez eredményes legyen, arra van szükség, hogy nagyon pontosan ismerjék az üzletek működtetői a fogyasztóikat, erről itt olvashatsz bővebben.
Ahol fiatalabb a fogyasztói korosztály, a feszültség enyhítésére a lounge stílusú zenét javasolják a szakemberek. Ebbe belefér a kellemes hatású, elektronikus zene, de a jazz elemeket tartalmazó, lágy elektronikus zene is. Az ilyen háttérzene nyugtat, de mégsem altat, egységes a tempója, így nincs kiugró pillanat sem, ami például egy halk környezetben nagyon fontos lehet. Ha főleg idősebb, nyugdíjasokból álló vendégkörről van szó, akkor például jó megoldás lehet a komolyzene a nyugodt hangulat biztosításához, azonban ebben az esetben is figyelni kell az egységes hangzásra, és célszerű kerülni az áriákat, énekeket tartalmazó műveket.
Aranyat érhet a megszokott hangulat
Az aktuális helyzetre való reagálást pozitívan értékelik a fogyasztók, hiszen azt mutatja, hogy az áruház, szolgáltató képes és tud is alkalmazkodni az új körülményekhez, ami kedvezően hathat a márka megítélésére. Azonban egy eddig példátlan krízis esetén, ami nagyon erős érzelmi reakciókat vált ki az emberekből, hatalmas értéke lehet annak is, ha betérve a kedvenc áruházba ugyanaz az ismerős környezet fogad, mint általában. „Bemegyek, ahogy megszoktam, a szokott termékekért és ugyanolyan stílusú háttérzenét hallok, mint bármikor máskor – ez a normalitás érzését adja, ami megnyugtatóan hathat a fogyasztókra. A mi partnereink – akik még az általános, egész országra kiterjedő korlátozás alatt is nyitva voltak – például nem változtattak a háttérzenéjükön a válság alatt és nem jött semmilyen negatív visszajelzés ezzel kapcsolatban” – számolt be a tapasztalatokról Sziklay-Pap Ferenc.
Üzenhetünk az idősávos váltással
Arról már korábban is írtunk a zeneveljobb.hu-n, hogy a vevőkörhöz a koruk alapján, akár napon belül is lehet alkalmazkodni a háttérzenével, és a járvánnyal ez a lehetőség külön hangsúlyt kapott azáltal, hogy a 65 éven felüliek számára délelőtt egy háromórás vásárlási sávot alakítottak ki. Érdemes ehhez alkalmazkodni a háttérzenével is, hiszen ezzel üzennek is fogyasztóiknak a cégek, a szépkorúak azt szűrhetik le, hogy a lehető legjobban odafigyelnek rájuk, de figyelmeztető lehet a más korosztályba tartozók számára is, ha véletlenül betévednek. A 3G Multimédia Kft. vezetője szerint a 80-es évek előtti zenékből – visszamenve a 70-es évekig, vagy akár még korábbra – célszerű összeállítani a zenei kínálatot a 9-12 óra közötti sávban és annak érdekében, hogy még erősebb, hangsúlyosabb legyen a váltás, érdemes ezeket a dalokat a többi idősávban mellőzni. Persze ha egy olyan profilú üzletről van szó, aminek hangsúlyozottan a fiatalok jelentik a célcsoportját, akkor nem igazán érdemes változtatni a stíluson.
Kényeztesd a munkatársad!
A háttérzene szolgáltatásnál figyelemmel kell lenni a munkatársakra is, hiszen ők nem csak fél-egy óráig hallgatják azt, hanem 8 vagy akár még több órán keresztül. A zenei változatosság a betérő vásárlók mellett a kollégák hangulata miatt is fontos, 4-5, vagy akár 8-10 lejátszási lista is foroghat akár egy napon belül egy üzletben vagy szolgáltatónál, a profiltól és a vendégkörtől függően. Az, hogy a háttérzene esetében a munkatársakra is figyeljünk, fokozottan igaz a mostani helyzetben, hiszen a megszokott munkaterhelés mellett bennük ugyanúgy ott van a félelem a betegségtől. A jól megválasztott háttérzene nem csak a hangulatukra hathat kedvezően, de például segíthet abban is, hogy jobban átvészeljék a munka monoton fázisait.
Ha a munkatársakat igyekszünk jó kedvre deríteni a háttérzenével, akkor is érdemes figyelembe venni, hogy milyen korosztályba tartoznak. Ebben az esetben a slágerek kerülnek előtérbe, a 30-as 40-es korosztály esetében például a hazai rádiós slágerlista jó alapot jelenthet. Ha a nagyon fiatal korcsoportból vannak többségében a kollégák, akkor érdemes külföldi slágerlistákból válogatni, akár Spotify, YouTube-listákat megnézni, mivel a tapasztalatok azt mutatják, hogy ők már nem igazán hallgatnak rádiót.