Karácsonykor is segít a háttérzene – így használhatjuk okosan
Túl korán kezdik játszani, túlságosan nagy arányban szólnak, kevés az igazán érdekes újdonság – több hibát is elkövethetnek a kereskedők a karácsonyi háttérzene kapcsán, amelyek akár a vásárlók és az alkalmazottak mentális egészségére is hatással lehetnek. A zeneveljobb.hu utánajárt annak is, hogyan lehet elkerülni ezeket a kockázatokat és hogyan lehet igazán hatékony a zene az üzlethelyiségben az ünnepi időszakban.
Érdekes eredményt hozott, amikor egy felmérés során arról kérdezték az amerikai vásárlókat, hogy milyen tényezők stresszelik őket a leginkább a karácsonyi időszakban – a válaszadók 25 százaléka jelölte meg az üzletekben szóló karácsonyi zenét. Mivel a kiskereskedelmi szektorban egyértelműen az ünnepek előtti néhány hét számít a legfontosabb időszaknak, érthető módon a kereskedők is igyekeznek mindent megtenni annak érdekében, hogy vásárlásra bírják az embereket. A karácsonyi dekoráció, az akciók, esetleg a kínálat megújítása mellett természetesen az ünnepeket idéző háttérzene is ezt a célt szolgálja.
Ahogyan azonban az idézett felmérés is mutatja, könnyen túllőhetnek a célon az üzletek tulajdonosai, ami éreztetheti hatását a forgalmukon is. Linda Blair, angol klinikai pszichológus szerint azzal, hogy a boltokban szóló karácsonyi zene folyamatosan a karácsonyi tennivalókra emlékezteti az embereket, komoly stresszforrásnak számít. A fő problémát a szakember szerint az jelenti, hogy az emberek igyekeznek elnyomni ezt, rengeteg energiát fordítanak arra, hogy ne hallják meg a karácsonyi zenét, ami akár mentális problémákat is okozhat. Ráadásul a vevőknél még nagyobb kockázatnak vannak kitéve az üzletekben dolgozó alkalmazottak, hiszen nekik nem csak egy rövidebb ideig, hanem egész nap kell hallgatniuk a karácsonyi zenét.
A boltokban megjelenő külsőségek közül a háttérzene az, amit a legkevésbé tudnak figyelmen kívül a fogyasztók, mivel az a tudatalattijukra hat, ezért talán ez az eszköz az, ami a leghatékonyabban tudja befolyásolni a magatartásukat, ugyanakkor ez egyben azt is jelenti, ha nem megfelelő ez a szolgáltatás, akkor üzleti károkat is okozhat.
Korai karácsony
Az egyik leggyakoribb hiba, amit a karácsonyi háttérzene kapcsán az üzletek tulajdonosai elkövetnek, hogy túl korán kezdik el játszani. Az idén például a Best Buy amerikai boltjaiban már október 22-én felcsendültek az ünnepi dallamok, de pár nappal később más hálózatok is követték a példájukat.
„Tény, hogy egyre korábban kezdik el a karácsonyi háttérzenét játszani a hazai üzletekben is, van ahol már Mindenszentek után bekapcsolják. Mivel a kereskedők igyekeznek meghosszabbítani az ünnepi vásárlási időszakot, ekkor már megjelennek a karácsonyi dekorációk, esetleg az új termékek és adódik, hogy a zene az üzlethelyiségekben is alkalmazkodjon ehhez. Azonban ez túlságosan korai, nemzetközi kutatások is azt bizonyítják, hogy jóval később célszerű elkezdeni a karácsonyi háttérzenék lejátszását” – mondta el Sziklay-Pap Ferenc, a 3G Multimédia Kft. ügyvezető igazgatója. Az amerikai fogyasztók körében végzett felmérés során a megkérdezettek 54 százaléka jelezte, hogy Hálaadás napja után (ez minden év novemberének utolsó csütörtökje) tartja helyesnek a karácsonyi zenék játszásának elkezdését az üzletekben.
TIPP: Magyarországon december eleje, az adventi időszak kezdete lehet a legjobb időpont a karácsonyi háttérzene megjelenéséhez, de november közepe előtt semmiképpen nem ajánlott.
Túladagolt számok
A túl korai rajt mellett a túlzásba vitt karácsonyi hangulat is fordított hatást válthat ki. „Nagyon fontos a megfelelő bekeverési arány kialakítása, mi még akkor sem játszunk le 100 százalékban karácsonyi zenét, ha esetleg az ügyfél ragaszkodna hozzá. Ez ugyanis elképesztő módon megterhelné a dolgozókat, ami természetesen kihathat az üzlet forgalmára is. Érdemes viszonylag alacsonyabb arányról indulni, majd az ünnephez közeledve fokozatosan növelni a karácsony dalok arányát” – jelezte Sziklay-Pap Ferenc.
TIPP: Az első két hétben célszerű a karácsonyi zene arányát 20 százalék alatti szinten tartani a háttérzenék között, majd fokozatos növelés után közvetlenül karácsony előtt elérheti a 45-50 százalékot.
Egysíkú hangok
Szerencsére a karácsony témája annyira foglalkoztatja a zenészeket, hogy a stílusválasztékot vizsgálva nincs probléma, az elegáns jazz-jellegű zenéktől a modern elektronikusig mindenféle stílussal lehet találkozni az ünnepi tematikában is. Ugyanakkor az már gondot jelenthet, hogy a karácsonyi dalok ritmizáltsága és hangszerelése is egy-egy adott stíluson belül kevésbé változatos. „Természetesen vannak rendkívül felkapott dalok, amiket mindenféle stílusban feldolgoztak, ezeknél ugyanaz előfordulhat, mint amikor a rádiók túlzásba viszik egy-egy aktuális sláger lejátszását, egész egyszerűen túlpörgetik őket, így elveszíthetik a vásárlókra gyakorolt pozitív hatásukat” – mutatott rá Sziklay-Pap Ferenc.
TIPP: A karácsonyi háttérzene összeállításánál érdemes törekedni a különleges, az eredeti zeneszámot újszerűen megközelítő feldolgozások megtalálására, ennek érdekében célszerű felvenni a kapcsolatot egy háttérzeneszolgáltatóval.
Természetesen, mint minden háttérzene szolgáltatás, a karácsonyi számok nyilvános lejátszása is jogdíjköteles, fizetni kell utána. A szerzői jogi törvény értelmében még mielőtt megszólalna az üzletben, a zene használatát önkéntesen jelenteni kell a Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesületnek, az Artisjusnak.
A nyilvános zenelejátszás jogi hátteréről és a bejelentésről itt és itt olvashatsz bővebben.