Megéri saját háttérzenét használni üzletünkben?

Többszáz dalból álló zenei listára lenne szüksége egy üzletnek a teljesen egyedi, csak nála hallható háttérzene kialakításához. Mindez időigényes és jelentős kiadás, sokkal inkább megvalósítható, ha fontos üzenetünket egyetlen dalra összpontosítjuk, és a zene segítségével ennek a sikeresebb célba juttatására kérünk fel egy zeneszerzőt, esetleg egy DJ-t. Az egyedi dallamokat azonban még ma is inkább a különböző szignál-variációk jelentik, pedig egy-egy szám erejéig egy tehetséges DJ vagy zeneszerző által komponált saját dal bármelyik üzlet népszerűségét komolyan megnövelheti.

A változatos zenei háttérhez legalább 200-300 darabos összeállítás szükséges, ekkora nagyságrendű saját szám megalkotása anyagi és időbeli korlátokat is jelent, egy ilyen „csomag” megrendelése egy zeneszerzőtől nem életszerű. De egy-egy szerzemény – amit például egy DJ alkot – nagyban segítheti egy vállalkozás, üzlet, vagy az üzletekben hirdetett tematikus kampány sikerét. Ebben az esetben a megszokott, üzletre szabott háttérzenei mixbe kerül be egyetlen egyedi dal.

 

A nagyobb üzletláncok, franchise-rendszerben működtetett vállalkozások és kisebb boltok túlnyomó többségében a már jól ismert, mai slágerek hallhatók háttérzeneként. Ennek az a legfőbb oka, hogy a magyar vásárlók azokat a zenés helyeket részesítik előnyben, ahol az általuk már jól ismert dallamok szólnak, így egyelőre nem igazán fogékonyak muzsika szempontjából a teljes egyediségre” – fogalmazott a háttérzenei szolgáltatásokkal foglalkozó Mood Media vezetője.

Nagy Jonatán szerint azonban az ismert dalokból is össze lehet állítani egy üzlet teljesen egyedi háttérzenei arculatát, ebben segít a Harmony nevű applikáció.

 

„Ez a formula egy intuitív, internetalapú applikáció mobilbarát hozzáféréssel, amelyben egy szakértők által tervezett és készre hangszerelt, több száz stílusból álló és rendszeresen frissülő lejátszási listából lehet válogatni akár pillanatnyi hangulatunk szerint a mobilunk segítségével. Ez az ideális választás azok számára, akik teljes körű irányítást szeretnének a hangzás felett” – mondta a cégvezető.

 

A mai hazai trend azonban azt mutatja, hogy – különösen a nagyobb üzletláncok – mindössze a zenei stílust választják ki profiljukhoz, és az egyediség helyett inkább azt kötik ki, hogy milyen zene ne szóljon üzleteikben. Ha például valaki letette voksát a jazz mellett, annak a szakemberek által összeállított listájában csak az ehhez a zenei stílushoz tartozó dalok változnak az idő elteltével – más stílusok nem kerülhetnek bele.

 

Hogy egy vállalkozás teljesen egyedi háttérzenei arculatot alakítson ki magának, ahhoz minimum egy 200-300 dalos zenei listára lenne szüksége, amit természetesen bizonyos időközönként frissítenie is kell. Egy ilyen létrehozását hivatásos DJ vagy zeneszerző tudná elkészíteni, de ennyi új szám megalkotása szinte fizikailag is képtelenség lenne, valamint igencsak sokba kerülne” – mesélte Nagy Jonatán.

 

Sokkal inkább elképzelhető, hogy egy zeneszerző felkérésre egyetlen teljesen új számot komponál az üzletnek vagy vállalkozásnak fontos üzenetet hordozó új kampányához vagy termékéhez háttérzeneként, hiszen egy jól eltalált dallam meg tudja erősíteni a kiemelni kívánt mondanivalót, egyedi hangzásvilága pedig megkülönbözteti az adott terméket a már meglévő zenékből összeállított háttérzenei mixből. Az egy márkához, vállalkozáshoz, kampányhoz vagy szolgáltatáshoz kapcsolódó egyedi zene ráadásul hamar beleül a fülünkbe, és a később eszünkbe jutó dallamfoszlányok segítségével már önkéntelenül is a vele promotált termékre gondolunk. Ezt támasztják alá azok a reklámok is, amelyekben egy régóta ismert márkához később választottak egy már ismerős dalt háttérzenének: ha például ma meghalljuk a Quimby „Magam adom” című számát, önkéntelenül is eszünkbe jut róla az a vállalkozás, amely különböző szószai népszerűsítéséhez választotta jó pár évvel a dal megszületése után „háttérzenének” az említett nótát. Ugyanez az érzet jöhetne létre az emberekben akkor is, ha egy márka vagy egy kampány már a megszületésének pillanatában teljesen egyedi háttérzenével bírna.

 

Ebben az esetben viszont az okozhat nehézséget, hogy egy zenésznek a művéből fakadó jogdíjbevételek miatt inkább az a fontos, hogy szerzeményét minél többször és minél több helyen játsszák. Ha csak egyetlen boltban vagy üzletláncban csendülne fel szerzeménye, az csak akkor érné meg neki, ha az adott vállalkozás olyan anyagi ellenszolgáltatást tudna neki nyújtani, ami felveszi a versenyt a rádiós jogdíjakkal. Ha viszont a dalszerző vagy a DJ valamilyen okból elkötelezett egy márka mellett, egy ilyen dal számára is presztízsértékkel bír, amikor a szerzeménye a márka üzleteiben szól. A trend jelen pillanatban mégis az, hogy egy-egy meghatározó kampányhoz vagy fontos hirdetéshez az üzletek inkább egyedi szignálokat használnak, amit stúdióban rögzítenek, ahol több, már előre elkészített szignál-variáció közül választják ki számukra a legmegfelelőbbet.

 

Bár az elmondottakból kiderült, hogy Magyarországon még egyáltalán nem jellemző, hogy egy új kampányhoz, vagy egyetlen termékhez külön háttérzene készüljön, mi mégis kíváncsiak voltunk az alkotói oldal véleményére is: Lotfi Arzhangot kérdeztük – aki Baba Aziz művésznéven vívta ki saját készítésű zenéivel a hazai underground-szcéna elismerését –,  hogy mennyire taláIna izgalmasnak egy olyan zenei kihívást, amelyben egy terméknek, szolgáltatásnak, vagy konkrét kampánynak kellene teljesen egyedi háttérzenét készítenie?

 

„Nagyon fontos, hogy milyen márkához adja a zenéjét az ember. Szerintem minden zeneszerzőnek megtiszteltetés lenne például a különböző plázákból ismert jó nevű üzleteknek egy-egy saját zene megírása, ám ha azok arculata merőben eltér a zeneszerző zenei stílusától, vagy nagyon beleszólnak a munkájába, lehet, hogy a zenei életben kivívott hitelessége miatt nem a saját művészneve alatt alkotná meg ezt a projektet. És természetesen valóban fontos, hogy komolyan megfizessék a munkáját, hiszen jogdíj szempontjából a rádióknak szánt zeneszámok sokkal több pénzt hoznak a konyhára, mintha csak egyetlen márkának szerezne zenét az ember” – vélekedett a zeneszerző.

 

Érdemes elgondolkodnunk, hogy ne csak termékünkkel, szolgáltatásunkkal, hanem háttérzenénkkel is egyediségét képviseljünk, még ha nem is egy teljes összeállítást választunk. A széles zenei palettán könnyen megtalálhatjuk azt a szakembert (megtalálásukban kérhetjük a háttérzene-szolgáltatók segítségét, de érdemes itt is körbenéznünk), akinek stílusa leginkább passzol vállalkozásunk arculatához, és egy semmi mással össze nem hasonlítható, kifejezetten nekünk komponált zene segítségével abban is biztosak lehetünk, hogy kampányunk, üzenetünk nem veszik el a reklámzajok süllyesztőjében.