Megkomponált érzelmek, avagy a zenehallgatás emocionális oldala az üzletekben

Előre eltervezett dallamokkal hatni lehet a vásárlók érzelmeire, befolyásolni lehet a vásárlási szokásokat. Hol, milyen háttérzenével ösztönzik vásárlásra a vevőket a zeneértő vállalkozók? Mennyire hat ránk a zenehallgatás shoppingolás közben?

 

Tudnivalók, hasznos útbaigazítók vállalkozásoknak:

Vállalkozás indítás jogi útmutatója.

A jó marketingstratégia alapjai.

Zenelejátszás üzlethelyiségben – a jogi tudnivalók.

Hogyan kell jó háttérzenét összeállítani? 

A zene hatása az üzletben – emocionális oldal

 

A zene növeli a vásárlási hajlandóságot – az üzletek éppen ezért alkalmazzák tudatosan a háttérzenét. Zenehallgatás-kisokos sikeres vállalkozásoknak.

 

1. Hatékony trükk!

Ha a vásárló számára pozitív élményt nyújt valami, akkor az növeli a pénzköltési kedvét. Márpedig, ha egy üzletben kellemes, akár még a hangulatához is igazodó zene szól, akkor az egyértelműen pozitív élményt jelent. A nyilvános zenelejátszás nagyon egyszerű, nagyon hatékony marketingfogás, amire a karácsony előtti időszak a mindenki által jól ismert példa. A bevásárlóközpontokban ünnepi zene lejátszásával, színekkel és illatokkal erősítik a vevők felfokozott ünnepi hangulatát. Ha nem szól semmi, akkor egy furcsa hiány jelenik meg ezekben a közösségi terekben. A csend a lehető legrosszabb marketing. Tanulmányok bizonyítják, hogy a csendnél még a rosszul megválasztott zene is hatásosabb vásárlásnövelő tényező. Legyen szó bevásárlóközpontról, fodrászüzletről, fogorvosi váróról, a nyilvános zenelejátszás pozitív hatással van az ügyfelek emocionális oldalára. Ezek a zene által közvetített érzelmi hatások a legtöbb esetben primer módon fel sem tűnnek, de az érzelmi emlék elraktározódik és ha az ügyfél jól érezte magát például hajvágás közben, amiben egyéb tényezők mellett a háttérzenének is szerepe volt, akkor nagy valószínűséggel sikerült egy visszatérő vendéget szereznünk.

 

2. A nyilvános zenefelhasználás jogi oldala

A nyilvános zenelejátszás jogi oldalát a törvény által előírt jogdíjfizetés jelenti. A háttérzene értéke nyilvánvalóan növeli vállalkozásunk értékét is, az üzletben nyilvánosan lejátszott zene üzleti hasznot termel, értéket teremt mindenki számára. Fontos, hogy tudatosan és hozzáértő módon alakítsuk ki üzletünk zenei irányzatát, illetve teremtsük meg a technikai feltételeket. Ehhez hozzátartozik a jogtiszta zeneszolgáltatás is, amiről itt lehet tájékozódni. Új üzlet létesítése esetén az Artisjushoz önként bejelentkezők kedvezményben részesülnek.

 

3. Zenés párbeszéd!

A nagyobb áruházakban ma már általánosan jellemző, és egyre gyakoribb a kisebb üzleteknél is, hogy szakértők, háttérzene-szolgáltatók (Lásd itt) állítják össze a nyilvános lejátszási listákat a minél hatékonyabb közönségszórakoztatás érdekében. Az üzletek a zenén keresztül is párbeszédet folytatnak a vásárolókkal, csakúgy, mint a polcok el- és berendezésével, a dekorációval vagy az eladók ruházatával. A hipermarketek még arra is figyelnek, hogy a nap különböző szakaszaiban más-más vásárlók fordulnak meg a helyiségben. A reggeli, délelőtti órákban jellemző, hogy lassabb tempójú, sokszor nosztalgikus dalok szólnak – ilyenkor nagyobb arányban vásárol az idősebb generáció. A professzionális háttérzene-szolgáltatók a délutáni csúcsidőszakban tempósabb zenét választanak: a munka után betérő dolgozók minél hamarabb túl akarnak lenni a vásárláson. Számukra a dinamikus tempó szolgál pozitív érzelmi visszacsatolással: hamarosan végez a napi teendőkkel és végre hazaérhet. Hétvégén szintén a lassabb tempó a jellemző: a családoknak ilyenkor általában több ideje van vásárolni, nézelődni, meggondolni, hogy mi mindenre is van szükségük, és erre az időszakra tehetők az impulzusvásárlások is. Az érzelmekre ható lassítással növelhető az üzletben töltött idő, egy étteremben tovább ül a vendég az asztalnál, egy ruhaüzletben tovább válogat.

 

A nyerő műfaj megtalálása célközönségünkhöz

Tanulmányok bizonyítják, hogy legtöbben (az extrém hangos szélsőséges esetek kivételével) nem a hangerőre figyelnek fel, amikor meghallanak egy nyilvánosan lejátszott zenét és nem ez befolyásolja legnagyobb mértékben az érzelmeiket. A legfontosabb emocionális tényező maga a műfaj. Ami természetesen célközönség függő. Típusok szerint is változhat, de egy étteremben általánosan – Adrian C. North zenepszichológus kutatása szerint – a legbiztosabb választásnak a klasszikus zene tűnik: hatására az emberek általában értékesebbnek érzik a fogyasztást, sőt, drágább ételt választanak és többet költenek egy-egy szolgáltatásra. A tinédzserek számára a zene fontos identitásképző, érzelmeiket is a zenén keresztül élik meg. Éppen ezért, ha termékeinket, szolgáltatásainkat elsősorban nekik szánjuk, akkor a háttérzenét is ehhez kell igazítani, vagyis aktuális slágerzenéknek kell szólniuk az üzletben. 

 

4. Zene az üzletben? A visszájára is fordulhat!

Fontos figyelembe venni, hogy a zene az alaphangulatunkat is befolyásolja, ami sokféle lehet. Tempó, stílus és hangerő tekintetében is törekedni kell a célközönség igényei szerinti mérték eltalálására. Így például, ha a vevőink között viszonylag magas a kisgyermekes szülők aránya, akkor érdemes kerülni a túl hangos zenét, mivel a gyerekek sokkal érzékenyebben reagálnak a hangos zajokra. Ha fiatalabb a vásárlóközönség, akkor a poposabb stílus, mai, modern zenék, a friss slágerek lehetnek a nyerők. A középkorúak esetében sem kell feltétlenül elvetni a popzenét, igaz ennek a célcsoportnak célszerű a 10-20 évvel ezelőtti népszerű zeneszámok közül válogatni. Amennyiben kifinomultabb ügyfélkörre számít valaki – például egy elegáns éttermet nyit –, akkor érdemes az igényes közönséget érzelmileg megszólító, az akusztikus jazz és az elektronikus zene elemeit is felvonultató lounge stílust választani.