7+1 tipp, hogyan állítsd össze a háttérzenét

Az üzletekben, várótermekben, ügyfélszolgálatokon szóló háttérzene maga is marketingeszköz, aminek az egyik fő feladata, hogy a vállalkozás érdekeinek megfelelően befolyásolja a fogyasztók időérzékelését.

Így lehet igazán ütős a háttérzene!

A jól összeállított, az ügyfelek számához, összetételéhez, vagy akár várakozási időhöz is rugalmasan igazodó háttérzene nem csak a fogyasztói élményt növeli, de pozitívan hathat a forgalomra, ráadásul a munkavállalói elégedettségre is hatása lehet, ami a jelenlegi munkaerőhiányos helyzetben nem lebecsülhető szempont. A Mood Media szakértőjének segítségével adunk néhány tippet arra, hogyan emelhetjük új szintre a háttérzenét üzletünkben:

Tudd, hogy mit akarsz üzenni 

A háttérzene ugyanúgy a vállalkozásod arculatának része, mint a név, a színek, vagy a logó, ezért ebben az esetben is végig kell gondolni, hogy mi a célod a zenével, milyen üzenetet akarsz általa eljuttatni a cégedről a fogyasztóhoz. Fontos, hogy a vállalkozásod imázsához illő háttérzenét válassz. Egy orvosi, vagy fogorvosi rendelőbe feszülten érkeznek az emberek, így a váróban nyugtató hatású zenét kell szolgáltatni, ami lelassítja a légzést és a pulzust. Ez lehet akár valamilyen tisztán instrumentális, énekhang nélküli zene, ugyanakkor a klasszikus darabokat célszerű kerülni megosztó hatásuk miatt. Ha sportboltod van, akkor már jöhetnek a pörgősebb zenék, akár olyanok, amelyek a konditermekben is szólnak, hiszen így a vásárlók a termékek kipróbálása közben egyből bele tudják képzelni magukat az edzés hangulatába. 

Ismerd meg a vásárlóid és szokásaikat

Szerencsés esetben már a vállalkozás elindulása előtt felmérik, hogy várhatóan milyen célközönség veszi majd igénybe az adott cég szolgáltatásait, de ha ez valami miatt elmaradt korábban, a háttérzene kiválasztása előtt mindenképpen érdemes bepótolni. Célszerű azt is felmérni, hogy a hét egyes napjain hogyan változik az ügyfelek összetétele, vagy akár egy napon belül mikor jönnek fiatalabbak, akiknek modernebb, pörgősebb zenével lehet kedvezni, esetleg mikor vannak többségben a családos vásárlók, akik lassabb, nyugtatóbb dallamokra vágynak.

Fő a változatosság 

A zeneszámok kiválasztása során a vállalkozás arculatát és a fogyasztói kört kell figyelembe venni, azonban nagyon fontos, hogy ne feledkezzünk meg arról, hogy változatos legyen a háttérzenénk. Fel kell készülni arra, hogy ha például hosszú a sor a kasszáknál, akkor megnyugató, figyelemelterelő zene szóljon, vagy ha azt szeretnéd elérni, hogy sokáig válogassanak az üzletbe betérők, akkor érdemes kevésbé pörgős, de kellemes hangulatot keltő zenét választani. A fogyasztók mellett az alkalmazotti élmény szempontjából is fontos a változatos háttérzene, hiszen ők naponta 8, esetleg több órában hallgatják azt. 

Mozgasd a zenét a napszakokkal 

Érdemes a napszakokhoz igazítani a zenét az üzletünkben, hiszen nem mindegy, hogy egy fárasztó munkanap után tér be valaki hozzánk, aki szívesen engedné el az összegyűlt stresszt egy jó zenére, vagy pedig reggel, amikor a többség általában a kiegyensúlyozott zenéket preferálja.

Frissítsd a kínálatot 

Nem minden üzlettípusnál szükséges a naprakészség, de sok esetben nem elég a kiváló hangtechnika és a hatalmas zenegyűjtemény, főleg a fiatalabb réteget megcélzó vállalkozásnál követni kell a trendeket. Érdemes ugyanakkor arra is odafigyelni, hogy nem célszerű napjaink legnépszerűbb előadóinak legújabb zenéit választani, mivel a túl ismert zenék elvonhatják a fogyasztók figyelmét a vásárlásról, miközben az a célunk, hogy az üzletünkben tartsuk őket.

Tartsd be a szabályokat

Ha kiválasztottad a megfelelő háttérzenéket, ne feledkezz meg a nyilvános zenelejátszás jogszabályi kereteiről. Ha üzletedben háttérzene szól, köteles vagy azt bejelenteni az Artisjusnak  és jogdíjat fizetni utána. A bejelentési és jogdíjfizetési kötelezettség a háttérzene mellett vonatkozik arra is, ha televízió van az üzletedben, és időnként – akár hang nélkül is – bekapcsolod. (További infók a GYIK menüpontban) A további jogszabályi előírásokról, a fizetés részleteiről itt tudsz tájékozódni.  

A minőség minősít

A szakértők szerint a legtöbb esetben tökéletesen megfelel a mono hangrendszer, azonban annak kialakítása során érdemes az üzlet fizikai jellegzetességeit is figyelembe venni, erről bővebben ebben a cikkben olvashatsz. Ma már a zenei állományok minőségével nem szokott probléma lenni, arra azonban mindenképpen érdemes odafigyelni, hogy minden zeneszámnak ugyanolyan legyen a hangereje. Ha pedig a hangerőnél tartunk: ne feledd, háttérzenéről van szó, aminek nem az a célja, hogy szórakoztasson, hanem az, hogy tudat alatt befolyásolja a vásárlókat, vendégeket. 

Pro tipp: Kérj segítséget a profiktól

A háttérzene kiválasztása komoly előkészítést igénylő és igen időigényes folyamat. Éppen ezért célszerű háttérzene szolgáltató segítségét igénybevenni. Így megspórolhatod a több ezer zeneszám közötti válogatást, garantáltan egységes lesz a zenefájlok minősége, biztosítani tudják a megfelelő változatosságot és ami szintén nagyon fontos, azt is, hogy valamennyi jogszabály betartásával szolgáltass háttérzenét