Biztosan jó lesz a Spotify? – ezért nem éri meg „okosban” megoldani a háttérzenét

Jogi gondok mellett szakmai problémákat is felvet és összességében akár drágább is lehet, ha egy üzlettulajdonos úgy dönt, hogy valamilyen streaming zenelejátszóval oldja meg a háttérzene szolgáltatást. A zeneveljobb.hu által megkérdezett szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy ezzel a megoldással korántsem biztos, hogy elérik a háttérzenétől várt hatást.

Alapvetően otthoni, személyes használatra lettek tervezve a különböző streaming zenei szolgáltatások és Magyarországon erre van engedélyük, vagyis üzleti célú felhasználása nem engedélyezett – hivta fel a figyelmet Nagy Jonatán. A Mood Media vezetője hozzátette, hogy ezeknek a szolgáltatóknak is van olyan terméke, amit üzleti felhasználásra dolgoztak ki, azonban ezek jóval drágább az egyéni felhasználóknak kínáltaknál és itthon egyelőre nem is elérhetők.

A háttérzenei szolgáltatást nyújtó társaság vezetője szerint a nagyobb üzletláncoknál, több telephelyet működtető vállalkozásoknál tisztában vannak a helyzettel, és ott nem igazán lehet találkozni streaming zenei megoldásokkal. Más a helyzet az egy-egy helyiséget működtető cégeknél, ott már előfordul, hogy Spotify-t, Deezert, vagy hasonló szolgáltatást használnak, igaz azért bejelentik az Artisjusnak, hogy szól náluk háttérzene, és fizetnek is jogdíjat – számolt be a tapasztalatokról Nagy.

A streaming megoldások használata mögötti fő ok természetesen az lehet, hogy olcsóbbnak gondolják a cégtulajdonosok, mintha szakértőtől vennének igénybe háttérzenei szolgáltatást, azonban a gyakorlatban könnyen előfordulhat, hogy összességében többe is kerül, arról nem is beszélve, hogy a kívánt hatást sem feltétlenül érik el. A zene ugyanis befolyásolja az agyműködésünket, hatással van az érzelmeinkre, a viselkedésünkre, vagy akár az ízérzékelésünkre, ezáltal fontos értékesítést támogató eszköz a kereskedelemben, míg egy szolgáltatónál, vagy étteremben a vendégélmény javításában játszhat kulcsszerepet.

„Amikor egy üzlettulajdonos úgy dönt, hogy nem profi szakemberrel oldja meg a háttérzenét, hanem saját módszert választ, kiengedi a választás jogát a kezéből arra az emberre bízva azt, aki bekapcsolja az üzletben a zenét. Mivel nem szakemberekről van szó, nem veszik figyelembe azt, hogy ami nekik tetszik, nem biztos, hogy a vendégeiknek, vásárlóiknak is bejön, illetve illeszkedik a vállalkozás stílusához. A streaming szolgáltatások esetében pedig nem szabad megfeledkezni arról, hogy ezek teljesen más céllal jöttek létre, mint a háttérzenei szolgáltatások. Egy háttérzenei szolgáltatás célja az – és ezen profi zenei szerkesztők dolgoznak -, hogy úgy legyen változatos a kínálat és jelenjenek meg folyamatosan új dalok, hogy közben az üzenet és az egységes imázs ne változzon. Ezzel szemben a streaming szolgáltatók által használt algoritmusok folyamatosan próbálgatják, hogy mi jön be a felhasználónak az ajánlásokon keresztül, így még ha a nap elején egy adott, az üzlethez igazodó stílussal is indul a lejátszás, könnyen előfordulhat, hogy a nap végére szélsőségesen más irányt vesz a háttérzene. Ez persze kivédhető, ha valaki elkezdi „tanítani” az algoritmust, vagy ha saját maga nekiáll összeállítani egy lejátszási listát. Azonban lássuk be, egy hosszabb ideig is használható, zeneszámokat akár ezres nagyságrendben tartalmazó lista létrehozása rendkívül idő- és munkaigényes feladat, arról nem beszélve, hogy havonta a zeneszámok 15-20 százalékát célszerű frissíteni, vagyis ez folyamatos törődést igényel” – mutatott rá Sziklay-Pap Ferenc, a 3G Multimédia Kft. ügyvezető igazgatója.

Elsőre apróságnak tűnik, de akár többszázezres kiadás is lehet belőle, illetve bonyodalmakat is okozhat maga az eszköz, amin keresztül streamingelik a zenét. Ez lehet egy laptop, okostelefon, táblagép, amit rákötnek a hangrendszerre, de vagy egy egyébként másra is használt készüléket vetnek be erre a célra is, ami teljesítménytől függően idővel problémákat okoznak, vagy kimondottan erre a feladatra vásárolnak egy eszközt, ami akár komoly költséggel is járhat.

A 3G Multimédia Kft. nagyjából 2000 dalt tartalmazó lejátszási listákkal dolgozik, amelyek havonta 15-20 százalékban frissülnek. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy naponta 10-12 órát nyitvatartó üzletnél nagyjából kéthetente ismétlődik a lista, vagyis egy dal 14-15-ször tér vissza egy év alatt, azután pedig ki is pörög. A vásárlóknak, vendégeknek valószínűleg fel sem tűnik az ismétlődés, és az ott dolgozók sem unják meg.

A Mood Media 60 sztenderd csatornát és még legalább 30-40 specifikus csatornát kínál ügyfeleinek, melyek közül mindegyik 200-300 zeneszámot tartalmaz. A tapasztalatok azt mutatják, hogy 4-5 csatornával már hosszabb időre is megoldható a háttérzene szolgáltatás egy-egy üzletben anélkül, hogy túlságosan repetitív lenne. A költségek kapcsán pedig azt emelte ki a szakember, hogy a háttérzene szolgáltatókon keresztül elérhető Artisjus partneri kedvezmény révén – ami akár 50-55 százalékos is lehet – jelentősen csökkenthető a zenelejátszás után fizetendő jogdíj, így végső soron még anyagilag is jobban járhat a vállalkozás, ha nem „okosban” oldja meg a háttérzenét, hanem profikhoz fordul.