Így időzítsd a háttérzenéd frissítését

Az évszakok változása, különleges kampányok, de még a munkatársak hangulata is indokolhatja, hogy időről időre frissítsék a háttérzenét az üzletekben. Általános szabály ugyan nincs a frissítési gyakoriságra, de a Zeneveljobb.hu által megkérdezett szakértő szerint legfeljebb negyedévente mindenképpen érdemes 20-30 százalékban frissíteni, aktualizálni a zenei csatornákat az adott évszakhoz szabva.

Kéthavonta frissíti zenei csatornáit a Mood Media, ilyenkor az adatbázisban található zenék mintegy 20-30 százaléka lecserélődik, hogy változatosabb legyen a háttérzenei kínálat az ügyfeleiknél – tudtuk meg Nagy Jonatántól, a háttérzene szolgáltató cégvezetőjétől. „A rendszeres frissítés főleg azoknál a partnereknél fontos, akiknél viszonylag sokan dolgoznak, hiszen míg a vásárlók, vagy egy étterem esetében a vendégek legfeljebb 1-2 órát töltenek el a helyiségben, addig a munkatársak naponta 8-10 vagy akár 12 óráig is ott vannak. Az ő hangulatukra és végső soron a munkavégzésükre is komoly hatással van a háttérzene, így miattuk is nagyon hasznos, ha rendszeresen változik, hogy mi szól a hangszórókból” – tette hozzá.

 

Persze egyéb szempontok is szerepet játszanak a zenék lecserélésében, így például érdemes követni az évszakok változását ezzel is. A ruházati üzletekben például ilyenkor jellemzően változik a kínálat, akciókat hirdetnek, megjelennek új kollekciók. A téli-őszi időszak kicsit melankólikusabb, lassabb zenéit célszerű ilyenkor felváltani élénk, pörgős, vidám slágerekkel. Ha pedig beköszönt a nyár, akkor még inkább el lehet mozdulni ebbe az irányba. Jöhetnek a nyári slágerek, és nem feltétlenül csak a legújabbak, hiszen az előző nyarakról is lehet számtalan kellemes emlékük a fogyasztóknak, amelyeket visszaidéznek az ismerős dallamok. Ez egyébként nem csak az áruházakban, de az éttermekben is követendő gyakorlat és a tapasztalatok alapján még a klasszikusabb, elegánsabb helyeken is gyakori, hogy a nyári időszakban ismert slágerek váltják fel a lassabb, lágyabb jazz és lounge jellegű háttérzenét.

 

A különleges alkalmak, illetve időszakok is indokolhatják a háttérzene frissítését. Ilyen periódus például minden évben a karácsony, amit mindenki tapasztalhat is, hiszen az év utolsó másfél-két hónapjában már szinte csak az ünnepre utaló dalokkal lehet találkozni az üzletekben. Az utóbbi években pedig már a Halloween és a Valentin-nap is kezd beépülni a magyarok szokásai közé is, és a szakértő szerint egyre gyakoribb, hogy a boltok a zenei kínálatban is megidézik ezeket az alkalmakat, és a Mood Mediánál arra is felkészültek, hogy az ilyen jellegű igényeket kiszolgálják.

 

De a vendéglátóhelyeken például nagy sporteseményekhez is lehet alkalmazkodni a háttérzenével. „A legutóbbi labdarúgó EB kapcsán volt olyan megkeresés vendéglátóhely részéről, ahol kijelzőn lehetett követni a mérkőzéseket, hogy úgy alakítsuk át a zenei kínálatot, hogy az megfeleljen a sportos háttérnek. Ez a gyakorlatban például azt jelenti, hogy ebben az esetben a korábbi évek nagy sporteseményeihez kötődő zeneszámok is megjelentek a lejátszási listában” – közölte Nagy Jonatán.

 

A Mood Media vezetője elmondta azt is, hogy bár arra vonatkozóan természetesen nincsenek szabályok, hogy milyen időközönként kell frissíteni a lejátszási listát, a tapasztalatok alapján 3 hónap után már mindenképpen érdemes változtatni, a zeneszámok 20-30 százalékának lecserélésével módosítani a listát. Ennyi idő alatt már túlságosan sokszor ismétlődnek a zeneszámok és nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy az évszakok is váltják egymást, és ahogyan arról szó volt, nem igazán szerencsés a kora nyári időszaknak a telet idéző lejátszási listával nekifutni.